Pengar till plugg – 5 sätt att finansiera din kompetensutveckling

Vill du kompetensutveckla dig, men förstår inte hur du ska ha råd? Här är fem sätt att uppfylla dina studiedrömmar.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 12 sept. 2023

Glad kvinna, med ryggsäck på axeln, redo för studier.

Enligt en undersökning från konsultföretaget Gartner behöver sex av tio nya skills för att ens kunna fortsätta göra sitt jobb. Inom andra yrken minskar antalet jobbtillfällen snabbt på grund av ny teknik, och där kommer folk att behöva utbilda sig till något nytt. Så ja, behovet av kompetensutveckling är stort. Men hur ska du kunna plugga, mitt i en vardag med jobb och familj? Och även om du hittar tiden, hur ska du ha råd?
Här är fem vägar till dina studiedrömmar.

1. Omställningsstudiestöd

Omställningsstudiestödet är till för människor mitt i arbetslivet. Det riktar sig till dig som är mellan 27–62 år och innebär kortfattat att du kan plugga med lön i 44 veckor, vilket motsvarar ungefär ett års heltidsstudier. Du kan naturligtvis också läsa på halvfart i 88 veckor.

2. Vanligt studiemedel

Förutom omställningsstudiestödet finns såklart det ”vanliga” studiemedlet som du kan söka hos CSN. Det är till för dig som pluggar på högskola, universitet, komvux eller yrkeshögskola.

3. Jobbet betalar

Det är inte bara din skyldighet att se till att du har de skills du behöver. Arbetsgivare har ansvar för att deras anställda har den kompetens som krävs för jobbet. I realiteten måste du dock själv ofta be om att få den utbildning man behöver. När du ska övertyga din chef om att låta dig delta i en utbildning är bästa tipset att fokusera på hur företaget gynnas av att du lär dig detta, snarare än hur utbildningen hjälper dig.

4. Stipendium

Ett stipendium kan ge ett bra bidrag till dina studier. Stipendier behöver inte betalas tillbaka eftersom de inte är lån. Ibland får du en engångssumma, andra stipendier är förnybara och ger medel varje termin under några år. Du söker stipendiet direkt hos den som delar ut det. Det kan vara en stiftelse, förening, en bank, högskola eller universitet.

Information om stipendier hittar du hos universitet och högskolor, församlingar, kommuner och länsstyrelser. Även på bibliotek brukar de kunna hjälpa till med detta.

Länsstyrelsernas stiftelsedatabas – stor samling med stipendier att söka.

Global Grant – en portal med mängder av stipendium att söka. Du kan söka mot mindre kostnad. Eller ring ditt bibliotek för gratis inloggning.

Eva Nordbergs stiftelse - riktar sig till ensamstående mammor mellan 20–40 år som är intresserade av att gå en yrkesutbildning.

5. Studiestöd från TRR

Om du är uppsagd (vilket vi hoppas att du inte är, men…) från ett företag som är anslutet till omställningsorganisationen TRR, kan du som tjänsteman också få ersättning för studier av TRR. På deras sajt finns mer information om vilka regler som gäller.