Människor dör. Vi måste få gehör.

I år har 62 personer gått till jobbet, men inte kommit hem på grund av olyckor. Därutöver har cirka 800 dött av jobbrelaterad stress. Alla som flaggar för problem på arbetsplatsen måste få gehör.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 18 dec. 2023

62 personer har dött i arbetsplatsolyckor bara i år. Det är den högsta siffran på tolv år. Även om det inte är Unionens medlemmar som drabbas av olyckor av det här slaget så finns vi ju på samma arbetsplatser. Det är våra kollegor som dör. Men vi tjänstemän är inte förskonade.  Knappt 800 personer per år dör, enligt Arbetsmiljöverket, till följd av jobbrelaterad stress. Och bland dessa finns även Unionens medlemmar.

Det blir inga rubriker kring detta, men är naturligtvis ett gigantiskt problem, och något vi från Unionen vill uppmärksamma. En endaste arbetsplatsolycka på jobbet eller att en enda person dör till följd av jobbrelaterad stress är en för mycket. Något är väldigt fel och det måste till rejäla åtgärder för att stoppa detta!

Arbetsmiljöverket måste ha tillräckliga resurser för att stärka inspektionsverksamheten. Arbetsgivarna måste ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar och det dagliga förebyggande arbetet på arbetsplatserna måste prioriteras. Samverkan mellan parterna är av största vikt för detta.

Att sjukskrivningar på grund av stress ökar i Sverige måste vi vara uppmärksamma på. I värsta fall kan det leda till en lång sjukskrivningsperiod och stort lidande för den enskilde. I en artikel i DN redovisar Giorgio Grossi, psykolog på en stressmottagning, de symptom man ska vara uppmärksam på. I artikeln intervjuas jag apropå arbetsgivarens ansvar i detta.

Det är chefens ansvar att se till att arbetsbelastningen är lagom. Och det är chefens ansvar att se till att arbetet inte leder till sjukdom eller skada. Det gäller såväl gruvor, byggarbetsplatser som kontor. Och inte minst frågor som rör stress, som kan vara lite mer diffusa att handskas med som chef. Chefens ansvar blir extra viktigt nu när fler jobbar hemma. Arbetsgivaransvaret är nämligen inte begränsat till om medarbetarna jobbar på kontoret.

Självfallet har du som medarbetare också ett ansvar, om än inte juridiskt, att berätta för din chef att din arbetssituation är ohållbar. Och att göra det i tid, innan du börjar må dåligt. Det är chefen som ska prioritera bland dina arbetsuppgifter, och lyfta bort ansvar, om det behövs.

Det finns nog inget recept på återhämtning som passar alla, inte en lösning som får oss att återfå kraften efter en tuff arbetsperiod. Men oavsett hur ditt sätt att återhämta dig ser ut, hoppas jag du får möjlighet till det under jul- och nyårshelgen!

Peter Hellberg

Peter Hellberg

Förbundsordförande