Bli mer mänsklig – och mer eftertraktad

Vad behöver du för att fortsätta vara attraktiv på arbetsmarknaden? Digitala färdigheter är lättgissat, mer förvånande är kanske svaret att bli mer mänsklig. ”Mycket tyder på att empati och samarbetsförmåga blir allt mer efterfrågat”, säger Ann-Therese Enarsson på Futurion.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 03 jan. 2023

Glad äldre kvinna i gul tröja

Att arbetsmarknaden och våra jobb förändras är det nog ingen som har missat, framförallt för att många uppgifter nu automatiseras.

– Tidigare var det enkla, rutinbaserade jobb som automatiserades, nu har turen kommit till de mer kvalificerade, säger Ann-Therese Enarsson, vd för tankesmedjan Futurion, med fokus på framtidens arbetsliv.

En vanlig kommentar hon möter när hon är ute och föreläser är att ”fast vissa jobb består väl, som läkare.” Och visst kommer vi att behöva läkare även i framtiden, men kanske inte lika många – och även deras jobb förändras.

– Det är heller inte konstigt eller bara av ondo. Jag brukar påminna om att för länge sedan så var en viktig del av läkarutbildningen att kunna rida fort, för att snabbt ta sig till sjuka patienter. Sedan kom bilarna. Redan idag kan AI ofta ställa diagnoser, som en cancerdiagnos, både snabbare och säkrare än en levande läkare.

Även komplicerade uppgifter inom juridik och finansiell analys automatiseras nu. Det är därför lätt att tro vi att alla behöver bli någon typ av it-experter, och visst behövs digitala skills, men inte bara.

– Färdigheter som kommer att vara extra eftertraktade i framtiden är kreativa och sociala färdigheter, som nytänkande, empati och förmågan att övertyga. Alltså typiskt mänskliga egenskaper som är svåra att automatisera. Hit hör även det intuitiva, service och känsla, säger Ann-Therese Enarsson.

Vi möter alltså AI bäst med HI, human intelligence. Men vi går även allt mer från IQ till AQ, alltså adaptability quotient, anpassningsförmåga.

– Skolan borde fokusera mindre på att göra oss till små datamaskiner, och lära oss mer om att bli människa, säger Ann-Therese Enarsson.

Långa utbildningar, som till läkare och jurist, har länge smällt högst, och även i framtiden är utbildning en viktig grund att stå på, men:

– Jag tror att framtidens vinnare inte är de som har högst eller längst utbildning, utan de som har förmåga att snabbt ta till sig ny kunskap, lära om och lära nytt.

6 kompetenser att satsa på för framtiden

1. Nytänkande
  2. Konstnärlighet
  3. Social kompetens
  4. Förhandlingsförmåga
  5. Övertalningsförmåga
  6. Empati och medkänsla

(Källa: Oxfordforskarna Carl Benedikt Frey och Michael Osbornes rapport ”The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerisation?”)

Omställningsstudiestöd - för dig som vill framtidssäkra ditt jobb

Nu kan du som är mitt i arbetslivet och vill göra ett kompetenslyft söka det nya ekonomiskt fördelaktiga omställningsstudiestödet.