Veckans kravväxlingar – med Arbetsgivaralliansen och Byggföretagen

Unionen har nu växlat krav med arbetsgivarens parter på avtalsområden som berör närmare 200 000 medlemmar. Denna vecka har växling skett med Arbetsgivaralliansen – Upplevelse och Kultur & Arbetsgivaralliansen - Ideella och idéburna organisationer samt med Byggföretagen. Se ett axplock av de krav som ställts av såväl Unionen som motparten.

Arbetsgivaralliansen – Upplevelse och Kultur samt Ideella och Idéburna organisationer

Våra krav

• Löneutrymmet ska öka med 4,4 % per den 1 maj 2023 och löneavtalets lägsta löner ska höjas därutöver.
  • Förstärkta regler som begränsar mängden restid och möjlighet till återhämtning efter en längre resa.
  • Tillföra avtalet motsvarande kompensation vid ledighet med förebyggande sjukpenning som med vanlig sjukpenning.
  • Skrivningar kring arbetstidens förläggning med beaktande av möjligheten att förena arbete med familjeliv och socialt liv införs.

Arbetsgivarnas krav

• Att hela avtalet görs dispositivt för lokala och individuella överenskommelser, det vill säga man ska kunna träffa överenskommelse som helt avviker från det centrala avtalet.
  • Ett löneavtal utan siffersatta nivåer på vare sig för löneutrymme eller lägsta garanterad löneökning för individen.

Byggföretagen

Våra krav

• En allmän pott bildas genom att 4,4 procent på lönesumman för tjänstemännen vid företaget avsätts till lönerevisionen. Efter lokal förhandling genomförs lönerevisionen per den 1 april 2023.

• Avtalets lägsta löner ska höjas från och med 2023-04-01 med minst kr 1 600:-.
  • Ytterligare avsättning ska göras till arbetstidsförkortning / delpension.
  • Restid ska så långt som möjligt förläggas till ordinarie arbetstid. All restid utöver ordinarie arbetstid som överstiger 8 timmar per vecka ska jämställas med arbetstid.
  • Vi ställer våra krav utifrån en avtalsperiod om 12 månader.

Arbetsgivarnas  krav

• Byggföretagen yrkar att ett sifferlöst processlöneavtal tecknas tills vidare.
  • Semesterledighet ska inte läggas ut för tjänsteman med tidsbegränsad anställning om högst tre månader, såvida inte detta överenskommits. Semesterersättning ska dock betalas ut i samband med anställningens upphörande eller enligt överenskommelse.
  • Ansökan om föräldraledighet som avses infalla någon gång i perioden 1 juni till 31 augusti respektive år bör inges till arbetsgivaren i samband med semesteransökan.
  • Byggföretagen utgår under den kommande avtalsrörelsen från att parterna respekterar det så kallade märket avseende kostnadsnivå och avtalsperiod.