Kravväxling med Innovationsföretagen

Den 16 januari träffades Unionen och Innovationsföretagen för att presentera önskat innehåll i kommande kollektivavtal.

Flera av de krav som Innovationsföretagen ställer känner vi igen från tidigare avtalsrörelser, även om de är lite modifierade. Något som förvånade oss är dock att arbetsgivarsidan denna gång hade betydligt färre krav än vanligt. Vi ser nu fram emot fortsatta förhandlingar där vi får tid att argumentera för Unionens yrkande med målet att uppnå förbättrade villkor för våra medlemmar, säger Guillermo Carbonari, central ombudsman på Unionen

Unionens viktigaste krav

• Löneutrymmet för Unionens medlemmar ska öka med minst 4,4%.
  • Avtalets lägsta löner ska höjas med 1600 kr.
  • Restidsersättning ska kunna tas ut som ledig tid.
  • För distansarbete yrkar vi på att parterna tar fram en gemensam vägledning.
  • Semestertillägget ska kunna växlas mot fler semesterdagar.

Arbetsgivarnas viktigaste krav

En omförhandling av kollektivavtalet innebär såklart att även arbetsgivarna har krav på förändringar av villkor och regler. Innovationsföretagens viktigaste krav i denna avtalsrörelse är:

• Ersättningar enligt kollektivavtalet, för t ex övertidsarbete eller obekväm arbetstid, ska enbart tillämpas om medlemmen särskilt kommer överens om det, annars gäller de inte.
  • Avtalets lägsta löner ska tas bort ur löneavtalet.
  • Begränsningsperioden för beräkning av genomsnittlig veckoarbetstid ska höjas från fyra veckor till 12 månader – veckoarbetstiden ska därmed kunna variera mycket mer än idag.
  • Rörliga lönedelar ska kunna inkludera semesterlön .
  • Det fackliga inflytandet på arbetsplatser som saknar klubb ska minska.