Kravväxling för branschavtal Energi

Kravväxlingarna rullar på och den 26 januari träffade Unionen Energiföretagens Arbetsgivareförening för att presentera krav inför kommande förhandlingar om nya kollektivavtal.

Våra viktigaste krav:

• Löneökning genom årlig lönerevision ur ett löneökningsutrymme som bildas utifrån de intentioner som ligger till grund för tidigare tillämpat processlöneavtal för bästa möjliga reallöneutveckling över tid. Lönerna ska höjas på ett systematiskt sätt i en process med fackligt inflytande, möjlighet till individuell påverkan och tryggad individuell löneutveckling
  • Lägsta lönerna i avtalet ska höjas med 1600 kr.
  • All restid utöver ordinarie arbetstid som överstiger 8 timmar per vecka ska jämställas med arbetstid.
  • Ytterligare avsättningar till arbetstidsförkortning/flexpension.
  • Föräldralön ska utgå vid tillfällig vård av barn.

Arbetsgivarnas viktigaste krav:

• Lokalt kollektivavtal som träffas med stöd av det centrala avtalet ska ha samma giltighetstid och uppsägningstid som det centrala avtalet om inte de lokala parterna enas om annat.
  • Övertidsarbete som inte kräver inställelse på arbetsplats ges övertidskompensation under minst en timme (i stället för dagens tre timmar).
  • Föräldraledighetstillägget, en preskriptionsregel införs för utbetalning av ersättning.
  • Permission, paragrafens kommentar förtydligas gällande antalet tillfällen.
  • Avtal om avtalad visstidsanställning får träffas med arbetstagare som avgått i pensioneringssyfte, vid feriearbete, yrkespraktik eller för studentmedarbetare.