Fastigo, Svensk Scenkonst och Medieföretagen Public Service har växlat krav

Under veckan som har gått har Unionen växlat krav med Fastigo, Svensk Scenkonst och Medieföretagen Public Service. Nu vet vi vilka önskemål parterna har gällande framtidens kollektivavtal för ca 225 000 av våra medlemmar.

Fastigo

Våra krav

• Löneökning genom årlig lönerevision med ett löneökningsutrymme som bildas utifrån intentionerna i processlöneavtalet samt lokala förutsättningar inom företaget för bästa möjliga reallöneutveckling över tid. Lönerna ska höjas på ett systematiskt sätt i en process med fackligt inflytande, möjlighet till individuell påverkan och tryggad individuell löneutveckling .
  • Avtalets lägsta löner ska höjas med minst kr 1 600 kronor.
  • Ytterligare avsättning ska göras till arbetstidsförkortning/flexpension.
  • Restid som sker utanför den ordinarie arbetstidens förläggning ska ur vilosynpunkt likställas med arbetstid. Arbetsgivaren ska bevilja permission om vilotid infaller under ordinarie arbetstid.
  • Bibehållet och stärkt arbetslivskonto alternativt fler semesterdagar.

Arbetsgivarnas krav

• Det befintliga processlöneavtalet fortsatt ska tillämpas.
  • Rätten till löneutfyllnad vid vård av barn, VAB, begränsas till högst 10 dagar per kalenderår och tjänsteman.
  • Kvalifikationstid införs i avtalet, det vill säga att man ska ha varit anställd i företagen en viss tid innan man får rätt till föräldralön .
  • Maxantalet semesterdagar som man har rätt att spara sänks från nuvarande 40 till 30 dagar.
  • Ny kollektivavtalad visstidsanställning införs i avtalet avseende tjänstemän som tidigare avgått i pensioneringssyfte.

Svensk scenkonst

Våra krav

• Löneutrymmet ska öka med 4,4 % och löneavtalets lägsta löner ska höjas därutöver.
  • Förstärkta regler som begränsar mängden restid och möjlighet till återhämtning efter en längre resa.
  • Tillföra avtalet motsvarande kompensation vid ledighet med förebyggande sjukpenning som med vanlig sjukpenning.
  • Skrivningar kring arbetstidens förläggning med beaktande av möjligheten att förena arbete med familjeliv och socialt liv införs.

Arbetsgivarnas krav

• Begränsningsperiod för ordinarie arbetstid ändras till 6 månader.
  • Likalydande samverkansavtal som på musikområdet införs.
  • Förhandlingsordningen vid medbestämmandeförhandlingar införs i kollektivavtalet.
  • Reseavtalet mellan Svensk Scenkonst och PTK är uppsagt för fortsatt hantering på förbundsnivå. Reseavtalet förs in på ett kostnadsneutralt sätt med frusna kostnadsnivåer.

Medieföretagen - Public service

• Löneökningar om 4,4 %.
  • Höjda lägstlöner med 1600 kr
  • Stärkta skrivningar i vårt löneavtal samt gällande arbetstidens förläggning.
  • För distansarbete yrkar vi på ett parterna tar fram en gemensam vägledning.

Arbetsgivarnas krav

• Förändringar i begränsningsperioderna samt schemaläggning.
  • Löneavtal utan siffersatt löneökning.
  • Uppluckrade restidsbestämmelser.