Ett skyddsombud kan förbättra arbetsmiljön

En av förutsättningarna för att nå bra resultat på jobbet är att du ska må bra i din arbetsmiljö. Ett arbetsmiljöombud, eller skyddsombud, jobbar för att du och dina kollegor ska trivas både fysiskt och psykiskt på jobbet, och ombudet fungerar som en representant för era arbetsmiljöfrågor.

Bli medlem här!

Som medlem i Unionen kan du föra fram dina synpunkter på arbetsmiljön till skyddsombudet, eller varför inte själv försöka bli vald till arbetsmiljöombud ? Unionen hjälper dig att påverka på arbetsplatsen!

Må bra på jobbet

Arbetsmiljöombud är sedan 2010 detsamma som skyddsombud , och oberoende av benämning jobbar ombudet med att förbättra miljön du och dina kollegor jobbar i. Arbetsmiljöombudet väljs vanligen på tre år och håller koll på fysiska, psykiska och sociala miljöfrågor på din arbetsplats. Stress, utbrändhet och diskriminering är sådana frågor som omfattas av arbetsmiljöarbetet, och ombudet diskuterar i sin tur frågorna med arbetsgivaren som har ansvaret för att arbetsplatsen ska vara trivsam för alla.

Ett skyddsombud / arbetsmiljöombud:

- Bevakar den fysiska arbetsmiljön. Med det menas det som inte fungerar tillfredsställande på en arbetsplats och ger kroppsliga symtom. Det kan exempelvis vara belysning, ventilation, möblering och buller.

- Bevakar den psykiska och sociala arbetsmiljön. Som handlar om samspelet mellan dig och dina arbetskamrater och er omgivande miljö. Exempel på störningar i den psykiska och sociala arbetsmiljön är diskriminering, konflikter och stress.

- Har rätt till information om förändringar som har betydelse för arbetsmiljön samt att ta del handlingar som rör detta.

- Har regelbundna möten med arbetsgivaren för att diskutera arbetsmiljön på arbetsplatsen.

Arbetsmiljöombud – en roll för dig?

Bryr du dig om hur du och dina kollegor mår på jobbet? Då kanske det är just du som är ert nästa arbetsmiljöombud . Arbetsmiljöombudet väljs på årsmötet eller av er klubbstyrelse , och i arbetsmiljöarbetet ingår frågor som har en central plats i all annan facklig verksamhet på er arbetsplats.

Som arbetsmiljöombud är det viktigt att inget eller ingen hindrar dig från att utföra din uppgift, och därför har du rätt till den information om förändringar på jobbet som har betydelse för arbetsmiljön. Dessutom har du rätt att vara ledig om du behöver det för att kunna sköta ditt uppdrag. Som medlem i Unionen har du alltid någon som håller dig om ryggen när du behöver hjälp med att driva arbetsrättsliga frågor, och du kan alltid få råd och stöd av de regionala arbetsmiljöombuden som finns på varje regionkontor i Unionen.

Inkomstförsäkring ingår

Vad skulle du kunna få ut från Unionens inkomstförsäkring?

Skriv in din lön nedan och räkna ut hur mycket du har att vinna på att vara medlem i Unionen och därmed omfattas av inkomstförsäkringen.

Månadslön före skatt

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring ger dig!

A-kassa och inkomstförsäkring – så funkar det

Skulle du bli av med jobbet är det viktigt att ha din inkomst försäkrad genom ett medlemskap i en svensk a-kassa. Då kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 26 400 kr/mån under de 100 första ersättningsdagarna och 22 000 kr/mån från dag 101. (80 % av a-kassans ersättningstak).

Trygghet med inkomstförsäkring

Det innebär att om du enbart är medlem i en a-kassa är inkomster över a-kassans ersättningstak pengar som du går miste om vid arbetslöshet.
Det är här vår inkomstförsäkring kan göra skillnad.

A-kassa och inkomstförsäkring

Här har vi samlat villkor och all annan information om Unionens inkomstförsäkring .

Ansök om medlemskap direkt!

Du får många fördelar som medlem i fackförbundet Unionen

1. En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan

A-kassan ersätter inte det du tjänar över 33 000 kr. Med vår inkomstförsäkring kan du tillsammans med a-kassan , få behålla upp till 80 % av din tidigare lön.

2. Hjälp vid löne- och utvecklingssamtal

Vi ger dig råd och stöd när det är dags för lönesamtal och utvecklingssamtal . Lönesamtalet är årets viktigaste möte för dig och din lön. Med hjälp av vår lönestatistik och lönecoachning kan vi hjälpa dig komma väl förberedd till ditt lönesamtal  och öka dina möjligheter att få gehör för dina krav. Utvecklingssamtal , som du bör ha en gång om året, är till för att utveckla dig som medarbetare och företaget som helhet. Att komma väl förberedd till dessa samtal är minst lika viktigt som inför lönesamtalet. Självklart hjälper vi dig med det också!

3. Rådgivning, rätts- och förhandlingshjälp

Ibland kör det ihop sig. Ibland kommer man inte överens. Ibland hopar sig molnen vid horisonten. Men det är lugnt - som medlem får du råd och stöd när det uppstår problem och tvister på arbetsplatsen.

Frågor och svar - om Unionen:

Ansök om medlemskap här!

Kom ihåg a-kassan!

Ditt medlemskap i Unionen innebär inte att du per automatik också är medlem i  a-kassan . Fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa är två olika organisationer och du väljer själv om du vill gå med i en a-kassa eller inte.

A-kassa är däremot något som vi på Unionen rekommenderar, för din trygghets skull, men också för att medlemskap i en svensk a-kassa krävs för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen om du skulle bli arbetslös.

För din skull. Och alla andras.

Som medlem får du personliga tjänster och förmåner du själv har nytta av och som hjälper dig förbättra lönen, kompetensen, arbetsmiljön och allt annat på jobbet.

Samtidigt bidrar du och över 700 000 andra till styrkan som gör att vi tillsammans kan driva på för ett tryggt, utvecklande och hållbart arbetsliv för alla. På varje arbetsplats och i hela det privata arbetslivet.