Den ska sprida kunskap om dagsläget, men också skapa förutsättningar för fossilfrihet med bibehållen konkurrenskraft. Nu tar Sveriges åkeriföretag fram en färdplan för en fossilfri åkerinäring. Fossilfrihet och ekonomi går hand i hand, men det krävs rätt politiska beslut, menar Tove Winiger, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.
Just nu jobbar ett flertal branscher med färdplaner för att bidra till målet om ett fossilfritt Sverige med bibehållen välfärd år 2030. En av de här branscherna är Sveriges Åkeriföretag.
– Den offentliga diskussionen om fossilfrihet på väg har hittills fokuserat mycket på persontrafiken, vilket är rimligt eftersom den står för två tredjedelar av utsläppen, men godstrafiken har andra förutsättningar, säger Tove Winiger.
Vi har inventerat vad som redan görs i branschen, men också vad som behöver förändras och vilka politiska beslut som behöver fattas. Det kan handla om vilka krav kommuner behöver ställa vid offentlig upphandling för att gynna de åkerier som investerar i fossilfritt, men också tydliga besked om vilka drivmedel som Sverige kommer att satsa på.
För att sprida kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som finns när det gäller att nå en fossilfri åkeribransch, utan att göra avkall på sysselsättning och effektivitet, tar nu Sveriges Åkeriföretag fram en färdplan som ska lämnas till statsministern i mars.
Stora möjligheter att nå 2030-mål
– Vi har inventerat vad som redan görs i branschen, men också vad som behöver förändras och vilka politiska beslut som behöver fattas, säger Tove Winiger.
– Det handlar till exempel om vilka krav kommuner behöver ställa vid offentlig upphandling för att gynna de åkerier som investerar i fossilfritt, men också tydliga besked om vilka drivmedel som Sverige kommer att satsa på så att åkerierna vet vilken teknik de ska investera i.
Om regering och riksdag fattar beslut i enlighet med färdplanen är Tove Winiger övertygad om att åkeribranschen har stora möjligheter att nå målet om fossilfrihet till 2030.
– Fossilfrihet och ekonomi går hand i hand, till exempel att investera i nya verktyg för effektivare ruttplanering Men de företag som tar de här investeringarna måste skyddas från illegal eller utländsk konkurrens.
Stärkt konkurrenskraft en viktig sidoeffekt
Färdplanen görs av Sveriges Åkeriföretag som i sin tur samarbetar med Fossilfritt Sverige och dess nationella samordnare Svante Axelsson.
För att sprida kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som finns när det gäller att nå en fossilfri åkeribransch, utan att göra avkall på sysselsättning och effektivitet, tar nu Sveriges Åkeriföretag fram en färdplan som ska lämnas till statsministern i mars.
– Mitt uppdrag är att se till att färdplanen hamnar hos de politiker och hos de departement som behöver vara involverade för att den ska bli verklighet, säger Svante Axelsson.
– Dessutom kan jag bidra med erfarenheter från andra branscher så att de kan lära av varandra.
Själv är han övertygad om att en sådan här färdplan inte bara kan bidra till fossilfrihet utan också till en stärkt konkurrenskraft.
– Det intressanta är att branscherna och politiken är överens om att fossilfrihet är bra för konkurrensen. Inställningen är inte att vi ska ligga före omvärlden i den här frågan för att vi måste utan för att vi har mycket att vinna på det i längden.
Det här är fossilfritt Sverige
Fossilfritt Sverige är en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra typer av aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen. Målet är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Målet med de färdplaner som görs med olika branscher är att:
1 Visa allmänhet och övriga branscher att man är medveten om problemet som fossila bränslen innebär, att man bejakar omställningen och att man har idéer för att genomföra den.
2 Skicka en hemläxa till riksdag och regering med besked om vilka lagändringar som krävs för att idéerna ska gå att genomföra.
3 Branschen får ett verktyg för både sin interna och externa kommunikation i frågan.