Se höjdpunkterna från utställningen "Jävla k*kdator!" – om vårt digitala arbetsliv

Följ med in i den träffsäkra utställningen ”Jävla k*kdator!”, där vår digitala arbetsvardag står i centrum. Här får du ta del av foton som fångar typiska situationer för tjänstemän i en allt mer uppkopplad arbetsmiljö – från komiska vardagskrångel till de större frågor som präglar vårt digitala arbetsliv.

Vad vet du om digital arbetsmiljö? Och vad säger andra? 

Kliv in i Jävla k*kdator – en fotoutställning som lyfter fram de hinder, irritationsmoment och utmaningar som uppstår i ett arbetsliv där det digitala tar allt större plats. Projektet är ett samarbete mellan Unionen och Arbetets museum.

Utställningen bygger på berättelser och erfarenheter som Unionens medlemmar delat med sig av. Nu kan du också ta del av utställningen, digitalt.

Du möts av bilder som fångar igenkännbara ögonblick från tjänstemännens digitala vardag – från små vardagsproblem till mer komplexa situationer som påverkar arbetet.

Ta del av medlemmarnas röster om hur arbetslivet faktiskt fungerar bakom skärmen.
Fotograf: Daniel Nilsson
_______________________

Bild: Lejonmanen
eller så påverkas hjärnan av att hantera flera system 

Hur din hjärna påverkas av att hålla för mycket i huvudet. Bilden föreställer massor av lappar runt en datorskärm.
Lejonmanen – eller så påverkas hjärnan av att hantera flera system

En medlem i Unionen berättar:

”Den eviga uppdateringen av lösenord ställer till det för mig minst en gång per år. Nu senast på min relativt nya arbetsplats blev jag utelåst från min laptop på grund av felaktigt angivet lösenord. När jag till slut fick tag på rätt person att hjälpa mig, så tog det nästan två timmar att lösa. Det hela gjorde att jag var tvungen att ställa in introduktionsmöten med kund, det kändes inte bra.”

_______________________

Bild: "It takes a village"
eller så många timmar går åt till IT-strul 

Medelålders män tittar på samma datorskärm
"It takes a village" eller så många timmar går åt till IT-strul

Två medlemmar berättar:

”Jag själv upplever sällan teknikstrul för jag är rätt duktig på de bitarna. Däremot blir det lite tråkig stämning när andra på kontoret är arga och frustrerade. Ofta upplever de hjälplöshet, att ingen lyssnar eller hjälper dem med problemet (jag brukar göra lathundar för problem de har i Officeprogrammet. Men när det strular i deras affärssystem kan jag sällan hjälpa då jag inte jobbar i det till vardags).”

”Jag och min kollega hade ett gemensamt projekt med en skarp deadline. Vi jobbade från varsin dator i ett delat dokument, men under arbetets gång stötte vi på stora tekniska problem.  Våra interna system kraschade eller låste sig, vilket gjorde att vi gång på gång förlorade åtkomsten till dokumentet. Trots att vi var noggranna med att spara våra ändringar, skrev vi omedvetet över varandras texter, raderade viktiga delar och gjorde om samma arbete flera gånger. Resultatet? Enorm stress, frustration och känslan av att ha lagt ner timmar av arbete helt i onödan – allt på grund av teknikstrul.”

_______________________

Bild: "Fryst läge"
eller zoom-fatigue och passiv trötthet 

Digitala möten, zoom-fatigue och passiv trötthet. Bilden visar ett hybridmöte
"Fryst läge" eller zoom-fatigue och passiv trötthet

Två medlemmar berättar:

"Teams-kanaler är tänkta att vara tydligare och mer översiktliga än kommunikation via mejl. Men om man inför 40 kanaler att hålla koll på så är effekten den motsatta.”

”Digitala möten: Frustrationskälla eftersom det hänger på fler än jag, och om det strular för någon så påverkar det ju oss alla i mötet.”

”Tekniken i mötesrummen krånglar nästan alltid. Vi har hybridmöten med vissa på kontoret och vissa remote. Utöver att den inte fungerar, är tekniken olika i olika rum och därför måste hanteras olika. Bara för att man har lärt sig ett rum, betyder inte att man kan dom andra rummen."

_______________________

Bild: "Manualparty"
eller hur du förväntas vara IT-systemvirtuos

Bild på pappersinstruktioner och manualer för system
"Manualparty" eller hur du förväntas vara IT-systemvirtuos

​En medlem berättar:

”Arbetsgivaren förväntar sig att man skulle ha datorer som sin främsta hobby. Man tror att ens mamma lärt en firmans affärssystem.”​

_______________________

"Felkod for dummies"
eller så mycket kostar krångliga system arbetsgivare 

Bild på en datorskärm som visar en bluescreen.
"Felkod for dummies" eller så mycket kostar krångliga system arbetsgivare

​En medlem berättar:

”En sak som ofta inträffar, är att man försöker bota brister i ett system, genom att tillföra ytterligare ett. Under en period har vi haft fyra system, för en arbetsuppgift. Man kanske skulle kunna uttrycka det som att man maxat riskerna för fel.​"

_______________________

"Workarounds"
eller sätt att hantera livet i en hybrid arbetsvardag

Bild på lösningar att hantera hybridjobb
"Workarounds" eller sätt att hantera livet i en hybrid arbetsvardag

En medlem berättar:

"Att ha möjlighet att arbeta hemifrån ibland och att inte alltid vara på kontoret är en frihet på många sätt samtidigt kan det skapa en stress över att konstant vara tillgänglig digitalt. Vi använder Teams i vårt arbete, dels för digitala möten, dels dialog via chattsystemet. I Teams kan du själv lägga in status tillgänglig, upptagen eller stör ej men om man inte arbetar vid datorn blir statusen efter 5 minuter 'inte vid datorn'.

Om du pratar i telefon, går på toaletten, hämtar en kopp kaffe finns det på ett helt annat sätt, än om man är inne på kontoret, en stress över att kollegor ska tycka eller tro att man inte jobbar. Den stressen finns inte när man är inne på kontoret. På kontoret funderar jag överhuvudtaget inte på om datorn gått över till 'inte vid datorn' för där kan alla se och alla vet att jag är på arbetet och därmed arbetar. Jag har en chef som har tillit till att jag gör vad jag ska så det handlar inte om att min chef kontrollerar mig under min arbetstid utan det är mer känslan av att ingen 'har koll på' vad jag gör på dagarna när jag är hemma och en stress över att andra ska tycka att jag inte gör vad jag ska."