AI kan bli till stor hjälp i branschen
När nätverket ”Like a Boss” träffades på Berns i Stockholm och online i slutet av maj bjöds de på en föreläsning av Ann-Therése Enarsson, VD på tankesmedjan Futurion, på temat hur AI-tekniken påverkar chefsrollen idag och i framtiden. Dominik Borvander, regionchef på Polygongroup, var en av de chefer och ledare som hängde på
Potential för komplexa beräkningar
— Jag har alltid varit teknik- och framtidsintresserad. Jag kan se att AI kan bli till stor hjälp i vår bransch. Vi jobbar med fukt- och vattenskador, vilket innebär att vi filmar och analyserar skador som i sin tur blir underlag för konkreta åtgärder som sanering eller rivning. Med AI:s hjälp tror jag att det bland annat blir enklare och går snabbare att göra komplexa beräkningar och sammanställa skadorna, säger Dominik Borvander.
Med AI:s hjälp tror jag att det bland annat blir enklare och går snabbare att göra komplexa beräkningar och sammanställa skadorna
Som första steg för att för egen del börja använda AI i jobbet ser han möjligheten att göra marknadsanalyser, göra bättre presentationer och hjälpa till och strukturera upp tidsplaner och ”att göra listor”.
— Jag tycker att föreläsningen gav bra, konkreta tips. Men det var också intressant att prata med andra chefer som var där. Jag insåg att många redan idag använder AI i sin jobbvardag.
Gick entreprenörsvägen
Dominiks väg in till chefsskapet gick entreprenörsvägen. Ett facebook-klipp fick honom att starta en bläster- och ytbehandlingsfirma och plocka hem ny teknik till Sverige. Efter en period blev bolaget underentreprenör till det betydligt större Polygongroup, vilket i sin tur ledde till att han blev värvad som regionchef när han sålde bolaget.
Jag tycker att föreläsningen gav bra, konkreta tips. Men det var också intressant att prata med andra chefer som var där.
— När jag sålde bolaget hade jag cirka 25 anställda och tog väldigt mycket ansvar själv. Under den sista perioden blev det för mycket och jag gick in i väggen. Jag har fullt upp nu också, med ansvar för 55-60 medarbetare. Men det är något annat att jobba på ett stort företag där jag får hjälp från HR och controller, och dessutom har distriktschefer och arbetsledare som stöd i det dagliga arbetet.
Dominiks råd till nya chefer:
- Du måste inte kunna allt. Särskilt i en stor organisation så finns det backup.
(För egen del var jag tydlig med redan i samband med rekryteringen att jag inte är någon siffernisse som kommer att presentera snygga Excellark.)
- Jobba med feedback. Med öppen daglig feedback, såväl positiv som kritisk, och både till andra och att man ber andra att ge det till en själv, upptäcker man snabbt om något är på väg att gå fel.
(Det är ofta snabba puckar som gäller i vår bransch. Det kan komma ett skyfall och 10-20 personer måste snabbt ut. Då funkar det inte om dålig stämning sprider sig i en arbetsgrupp och påverkar arbetsviljan.)
- Undvik att ta med jobbet hem. Du kan inte göra något åt det som har varit, eller det som kommer. Det är lätt att fastna i tankar, men faktum är att man inte kan göra mycket annat än att agera här och nu.
(Jag har fortfarande entreprenörsvanan att alltid ha telefonen på och svara när någon ringer. Jag är lösningsorienterad, men jag har samtidigt lärt mig att inte låta tankarna fastna i problem)
Faktaruta Polygon Group:
Polygons globala verksamhet har över 8300 medarbetare i 18 länder. Företagets erbjudande innefattar tjänster inom brand-, fukt- och vattenskador, konsulttjänster inom skadeutredning, fuktsakkunnigtjänster, utbildning, miljö, temporär klimatkontroll, läcksökning och sanering.