Metod - Häng på en dialog

Regionråden är ett bra tillfälle att testa olika sätt för att skapa delaktighet och få inspel från medlemmar. Med aktiviteten ”Häng på en dialog!” får regionstyrelsen möjlighet att lyssna in deltagarnas tankar, erfarenheter och idéer om hur Unionen bör tänka och agera i en given fråga.

Häng på en dialog för att få ökad aktivitet under regionrådet

Syftet med den här metoden är att skapa en dialog kring ett givet ämne i samband med ett regionråd . Tanken är att det ska vara enkelt, angeläget och roligt att delta, och resultera i att regionstyrelsen får inspel från deltagarna i hur de tänker i frågan.

Upplägg i korthet:

Cirka 1 timme.

Form
Gruppdiskussion med inramning i form av film som introducerar arbetet och ämnet för dialogen. Konceptet kan genomföras fysiskt och/eller digitalt i teams.

Ämne
Projektet erbjuder ett antal olika sakfrågeämnen som regionen kan välja mellan. Innehåll som finns att tillgå:

• Film som introducerar dialogen
  • Talmanus för de regioner som vill introducera aktiviteten själv
  • Film som introducerar dialogfrågan
  • Instruktioner om hur grupparbetet går till
  • Mallar för dokumentation (print och digitalt).

Teman
För att delaktigheten som skapas ska vara relevant och angelägen för såväl deltagarna som för regionstyrelsen är det viktigt att ha ett aktuellt tema för dialogen. Regionen kan alltså själva välja vilken sakfråga som de vill föra dialog kring. Tanken är att presentera ämnet tillräckligt väl för att deltagarna ska kunna prata vidare utifrån sina egna erfarenheter och tankar.

Det handlar inte i första hand om att ge djup kunskap i ämnet och inte i huvudsak att föra ut Unionens budskap. Filmen avslutas med en kort instruktion om hur gruppdiskussionen ska gå till rent praktiskt. Exempel på ämnen där det idag finns en introducerande film är:

• Demokratiutveckling – dialog kring ökade kontaktytor för att få fler att delta.
  • Arbetsmiljö – en eller flera filmer om olika aspekter av hur arbetsmiljön påverkas i det nya arbetslivet
  • Integritet i arbetslivet – om hur ny teknik med mera påverkar oss i arbetslivet

Så gör ni:

Tanken är att hålla dialog i form av en gruppdiskussion med 4-5 deltagare per grupp. Grupperna bör ledas av en ledamot från regionstyrelsen eller av en annan initierad person från regionen.​ Om det inte är möjligt ska någon person i gruppen uppmanas att logga in på Menti, läsa upp frågorna och fylla i svaren.

Grupparbetet är på cirka 30 minuter med följande upplägg:

1. Nuläge – 10 min
    Inventera: hur ser det ut på våra arbetsplats/vardag? Genomför en runda där alla får dela sina erfarenheter. ​

Klustra: Försök att hitta 1-3 utmaningar som ni ser som gemensamt för er i regionen. Notera på papper, i delad Powerpoint​ eller Menti.

Välj: Gruppen enas om en utmaning att jobba vidare med i nästa steg.

2. Önskat läge – hur skulle vi vilja att det var i ”den bästa av världar” när det gäller den här frågan? 5 min​
    Fritt samtal där alla får komma med förslag. Dokumentera svaren.

3. Hinder – vad finns det för hinder för oss att vara i ”den bästa av världar” när det gäller den här frågan? 5 min​
    Fritt samtal där alla får komma med förslag. Dokumentera svaren.

4. Agera – vad skulle vi kunna göra för att överkomma hindren och komma till det önskade läget? 10 min​
    Fritt samtal där alla får komma med förslag.

Försök att hitta 1-3 förslag som ni dokumenterar.

5. Gemensam avslutning – regionstyrelsen är aktiva och beredda att reflektera och återkoppla på inspel. 15 minuter
    Redovisning i helgrupp (1 minut/grupp)​ Om det är en väldigt stor grupp kan man göra några få nedslag.

Övningen avslutas med en reflektion från regionstyrelsen och att regionstyrelsen tackar deltagarna och avslutar övningen.​

Resultat

Det konkreta resultatet kan komma att variera beroende på fråga. Olika grupper kan komma olika långt och det är inte meningen att alla ska komma överens i dialogen. Det är viktig att det är tydligt att dialogen är rådgivande till RS. Inga beslut fattas på regionrådet utan inspelen är medskick i regionstyrelsen egna arbete eller inspiration till deltagarna själva i sitt uppdrag.

Ett effektresultat kommer också vara att kunskapen om det som diskuteras ökar bland deltagarna samt att inspirera till att våga testa nya arbetsmetoder för att öka delaktigheten.

Nästa steg

Nästa steg för regionstyrelsen bör vara att vid ett kommande möte gå igenom resultaten och se om det finns något mönster, eller några goda idéer om hur Unionen kan agera eller göra annorlunda utifrån inspelen.

Regionstyrelsens roll som demokratisk länk

Regionstyrelsen ansvarar för de demokratiska processerna och för att i dialog med medlemmar och förtroendevalda fånga upp deras intressen. Ta del av de olika metoder som har tagits fram för att leda regionstyrelsens demokratiska arbete vidare.