Det här rådet fick Badir...
Det råd Badir fick när han ringde till Unionen var att i lugn och ro reflektera över sitt beteende och över arbetsgivarens synpunkter. Kunde det finnas fog för kritiken? Visst hade Badir varit sen in vid flera tillfällen, men det var ju på grund av två små barn som inte ville gå till förskolan och för att… det fanns orsaker.
- Viktigt är att den som får en varning och känner att det finns omständigheter som bör tas i beaktande, också ger sitt svar på synpunkterna, säger Anna Andersson och lägger till att det bör göras skriftligt.
- Till exempel att man skriver sitt svar direkt på det dokument där varningen formuleras, eller att man skickar ett mejl till arbetsgivaren där man beskriver saken ur sitt perspektiv.
- Då kan det vara klokt att begära läskvitto och kanske till och med skicka mejlet från sin privata mejl. Det som är viktigt är att det går att ta fram och visa på i efterhand.
Varför är det viktigt att ge sin version?
En med grunden personliga skäl måste alltid förhandlas med den anställdes fackförbund, enligt lagen och medbestämmande, MBL.
I den förhandlingen kan arbetsgivaren ta stöd i utställda varningar. Om de fackliga representanterna då kan visa på att den anställda hade en annan berättelse kring omständigheterna redan då varningen kom, kan det få betydelse i förhandlingarna.
För även om det är en myt att tre varningar automatiskt leder till en är det såklart större risk att du blir av med jobbet ju fler varningar du fått utan att det skett någon ändring. Här spelar också tiden en viss roll.
- Den som fått en varning måste också få tid och möjlighet att faktiskt ändra sitt beteende. En arbetsgivare kan inte ge en varning den ena veckan och sedan säga upp dig nästa vecka.
- En varning gäller inte heller hur länge som helst. En arbetsgivare kan inte rimligen åberopa en varning som gavs för flera år sedan, utan att det kommit flera varningar däremellan.
Obefogade varningar
Ibland händer det också att anställda får obefogade varningar, säger Anna Andersson och berättar att det har ringt medlemmar som jobbat som säljare och fått alldeles för högt ställda mål utan rimliga förutsättningar att klara dem.
- Och sedan fått en varning när de inte kunnat uppnå målen! Den typen av varningar lämpar sig inte att använda som underlag i en uppsägningsprocess – däremot kan du få hjälp av Unionen att förhandla den tvist som kan uppstå till följd av en sådan obefogad varning.