2-dagarskurs för dig som är ny i chefsrollen

Unionen erbjuder en kurs, speciellt framtagen för dig som är ny i chefsrollen men som även passar dig som varit chef ett par år och vill uppdatera din kompetens. Under två heldagar går vi igenom några av de vanligaste situationerna och frågorna som nya chefer råkar ut för:

Våra erfarna kursledare har gedigen kunskap och praktisk erfarenhet inom områdena ledarskap, arbetsrätt och arbetsmiljö. De kommer guida dig genom kursen och se till att du får de verktyg du behöver för att bli en framgångsrik chef. Huvudledare är Anders Kinding, populär föreläsare och ledarskribent.

Kursens innehåll

• Hur du leder medarbetare (som kanske varit dina kollegor tidigare)
  • Hur du motiverar och delegerar för bästa resultat och får en grupp att samverka och prestera
  • Hur du kan hantera konflikter, driva utvecklingen framåt och få tiden att räcka till
  • Hur ditt arbetsmiljöansvar ser ut och hur arbetsmiljöarbetet går till i praktiken
  • Vilka lagar och regler du behöver känna till inom arbetsrätten och hur du på bästa sätt tillämpar dem i din chefsroll
  • Hur du kan arbeta för att främja hälsa och undvika ohälsa, både den fysiska arbetsmiljön som den organisatoriska  och sociala aspekten

Nätverkande med andra som också är nya i chefsrollen

En viktig del av att utvecklas som chef och ledare är kontaktskapandet deltagare emellan. Du blir automatiskt inbjuden till en grupp på LinkedIn, som du har stor glädje av långt efter utbildningen.

Två kurser med samma innehåll men olika arrangörer.

Kursens innehåll och upplägg och till viss del även kursledare, är desamma. Skillnaden är att den ena kursen genomförs i samarbete med TCO . Båda tillfällena är lärarledda kurser på distans.

En riktigt bra kurs som gav mig en hel del insikter. Det starkaste aha-upplevelsen var det arbetsmiljöansvar jag har som chef