Så är arbetsmiljön i media- och kommunikationsbranschen
Den fysiska arbetsmiljön på landets företag inom medie- och kommunikationsbranschen har förbättrats något, visar Unionens Arbetsmiljöbarometer. Men det finns mer arbete kvar att göra.
Den fysiska arbetsmiljön på landets företag inom medie- och kommunikationsbranschen har förbättrats något, visar Unionens Arbetsmiljöbarometer. Men det finns mer arbete kvar att göra.
Publicerad 22 mars 2018
Text: Linus Fremin Foto: Getty Images
Arbetsmiljöbarometern är Unionens årliga undersökning av arbetsmiljön på landets företag. Undersökningen bygger på uppgifter från tusentals arbetsmiljöombud runt om i landet som alla är väl insatta i situationen på sina respektive arbetsplatser.
Årets upplaga är den tolfte i ordningen och visar generellt en svag förbättring av arbetsmiljön jämfört med föregående år. En trolig orsak är föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, som började gälla år 2016.
Det går för långsamt. Endast vart tredje företag tillämpar i dag föreskrifterna och det är alldeles för få.
Föreskrifterna består av en samling krav för den psykosociala arbetsmiljön och Unionen var drivande i arbetet för att de skulle bli verklighet.
– Det är glädjande att situationen har förbättrats. OSA är oerhört viktig eftersom vi vet att arbetsmiljön är bättre på företag som arbetar systematiskt med frågan. Men det går för långsamt. Endast vart tredje företag tillämpar i dag föreskrifterna och det är alldeles för få, säger Unionens förbundsordförande Martin Linder.
Även om utvecklingen går framåt är den långt ifrån acceptabel. Det är fortfarande en minoritet av ombuden som bedömer den psykosociala arbetsmiljön som positiv och det är betydligt fler som är negativa jämfört med för fem år sedan. Den viktigaste frågan att arbeta framöver är stress, enligt ombuden.
– Det är oroväckande. Psykisk ohälsa är den klart vanligaste orsaken till sjukskrivning. Vi har ett bra regelverk på plats och det som krävs nu är att företagen börjar tillämpa det. Vi kan inte tillåta att människor blir sjuka av jobbet, säger Martin Linder.
Branschen tycker väldigt likt genomsnittet av Unionens alla branscher när det gäller de viktigaste arbetsmiljöfrågorna, även om systematiskt arbetsmiljöarbete är viktigare i branschen än i genomsnittet.
Media & Kommunikation ligger nära genomsnittet av Unionens alla branscher när det kommer till den psykosociala arbetsmiljön.
Media & Kommunikation är en av de branscher av Unionens alla branscher där stor andel svarar att den fysiska arbetsmiljön är bra eller mycket bra.
Gunilla Krieg är central ombudsman på Unionen. Hon ser flera förklaringar till siffrorna.
– Stress är den viktigaste arbetsmiljöfrågan för medlemmar i de flesta branscher. I mediebranschen har det varit stora nedskärningar som ger en lägre bemanning och många konkurrerar om de få jobb som finns kvar. Osäkra anställningar och ofrivilligt egenföretagande skapar mycket stress. Den utsatthet som Metoo har visat är särskilt svår i branscher med många visstidsanställda unga kvinnor, som mediebranschen. En annan källa till stress är IT-system som krånglar, säger hon.
Årets arbetsmiljöbarometer från Unionen, den 11:e i ordningen, visar att den psykosociala arbetsmiljön bedöms vara sämre än den fysiska arbetsmiljön. Samma sak gäller arbetsgivarens kunskaper om psykosociala arbetsmiljörisker. Läs hela rapporten här.