Arbetslivet förändras. Fördelarna med Unionen består. Det är huvudbudskapet när Unionen i en fristående förlängning av vårens opinionsbildande kampanj om plattformsekonomin fortsätter positionera sig som tankeledare inom ett arbetsliv som förändras. Vi vet inte hur framtiden kommer se ut men Unionen kommer alltid finnas där för att göra arbetslivet bättre. Hur du än jobbar. Vår idé är lika bra som för 100 år sedan, oavsett om vi kallar det för medlemsfinansierat och byggt på delaktighet eller säger "crowdfunded" och "co-creative".
Kampanjen innehåller alltifrån reklamfilm på tv och annonsering till PR-aktiviteter och nya tjänster relaterade till den nya globala och digitala arbetsmarknaden.
Hisspitch på tv
I reklamfilmer på tv och webben, som utspelar sig i en hiss på ett startupcenter (se ovan), tydliggörs att Unionens gamla ”affärsidé” är så tidlös att även dagens entreprenörer och frilansare kan vara med och få och andra förmåner.
Frilansräknesnurra och telefonlinje
I kampanjen marknadsförs en kampanjsida där det finns en räknesnurra för frilansare som vill räkna ut vad de behöver fakturera per timme för att täcka upp för pension och semester, och en telefonlinje där du får hjälp att hitta rätt medlemskap i Unionen beroende på hur du jobbar.
Crowd Work-sajt och digital ombudsman
Längre fram planeras också för lansering av en ny för digitala arbetsplatser i Unionen och en svensk version av tyska IG Metalls sajt för plattformsarbetare, http://faircrowd.work/