Dialog - Hur kan vi öka representativiteten?

Unionen är en medlemstyrd organisation. Det är medlemmarnas tankar och åsikter som ska driva förbundets arbete framåt. Samtidigt utmanas idealbilden. Denna dialog utgår ifrån en analys som gjorts kring glappet mellan idealbilden och hur verkligheten ser ut på många arbetsplatser och fungerar som en grund för att ta fram och våga prova nya idéer på området.

Minska glappet - Verka för ökad representativitet

Unionens förmåga att spegla den mångfald som finns hos medlemsgruppen är viktig för förbundets relevans och möjlighet att skapa framgång, trygghet och glädje för medlemmarna i arbetslivet. Regionstyrelserna behöver därför återkommande diskutera hur vi kan jobba med den verklighet som finns ute på arbetsplatserna för att närma oss idealbilden.

Upplägg i korthet:

Cirka 1-2 timmar.

Form
Gruppdiskussion inom regionstyrelsen eller i en större grupp.

Ämne
Även om en grundläggande analys har gjorts tidigare kan följande tre frågor kring ämnet representativitet vara hjälpsamma att utgå ifrån för att tydligt ringa in ert fokus för mötet:

• Vad är det vi ska lösa/förändra?
  • För vem/vilka ska vi göra det?
  • Vad ska vara annorlunda när vi är klara?

Så gör ni:

1. Redovisa den idealbild som definierats i tidigare diskussioner
    "Unionen organiserar medlemmar horisontellt över arbetsmarknaden och vertikalt på arbetsplatserna och utifrån detta strävar förbundet efter en bredd i fördelningen av förtroendeuppdrag . Unionen eftersträvar representativitet med utgångspunkt i att förbundets förtroendevaldaled ska avspegla den stora variation av medlemsgrupper de representerar i så stor utsträckning som möjligt.

Unionen strävar efter en bred representation för att detta skapar en förankring och förståelse i alla de frågor där vi som arbetstagare delar gemensamma intressen. En representativitet ger även en bred förståelse för olikheterna i frågor och utmaningar som olika medlemmar kan ha utifrån de olika förutsättningarna som finns på arbetsplatsen, arbetsmarknaden och i arbetslivet.

För att uppnå representativitet ska vi sträva efter att fördela förtroendeuppdrag jämställt, jämlikt och med mångfald. För att fördela jämställt strävar vi efter en jämn könsfördelning. För att fördela jämlikt strävar vi efter en spridning utifrån exempelvis position på arbetsplatsen så som medarbetare/chef och/eller utbildningsnivå och med insikt om de olika förutsättningar som finns för fackligt arbete lokalt. För att fördela med mångfald strävar vi efter en spridning på regional och nationell nivå utifrån exempelvis bransch, storlek på företag, olika medlemskapsgrupper, anställningsformer och på nationell nivå även utifrån regional spridning. Att fördela med mångfald innebär också att kontinuerligt arbeta för att motverka strukturer som kan verka exkluderande och därmed skapa lika möjligheter att bära ett förtroendeuppdrag oavsett synliga och osynliga identiteter.
  2. Redovisa de utmaningar som definierats i tidigare diskussioner.
    A) De flesta som har ett förtroendeuppdrag inom Unionen är tillsvidareanställda, finns på arbetsplatser som har kollektivavtal , stora arbetsplatser sett till antalet anställda samt med lokal facklig organisering och då företrädesvis klubb . De medlemmar vi har störst utmaningar att organisera är också de som är sämst representerade. Representativitetsgapen motsvarar våra utmaningar i organisering och kan symboliseras av denna bild:

Bild som visar de områden och grupper där Unionen är bäst respektive sämst representativa

B) Språket försvårar
  3. Redovisa de idéer om lösningar som framkommit i tidigare diskussioner

A) Fler förtroendevalda på respektive arbetsplats som kommer från så spridda delar av verksamheten som möjligt
    B) Förtroendevalda från samma bransch som berättar för medlemmar om vad de kan åstadkomma genom att arbeta fackligt och vad som krävs så att fler arbetsplatser organiseras
    C) En medveten insats att få unga på arbetsplatsen att organisera sig i det fackliga arbetet
    D) En medveten insats för att samarbeta med fackklubbarna för konsulterna (om sådan finns) eller på annat sätt organisera medlemmarna på samma arbetsplats som har olika relation till arbetsgivare
    E) Involvera de tidsbegränsat anställda genom att inhämta inspel från dem som grupp

F) Utveckla medlemsmöten och andra forum så att medlemmar kan spela in till de förtroendevalda i olika relevanta frågor
  4. Intervjua varandra

Ta tillvara den stora arbetsplatsnära erfarenhet som finns genom att dela in i smågrupper där en eller ett par personer får ta rollen som intervjuare och en person tar rollen som den som blir intervjuad. Intervjuarna ställa utvecklande frågor kring de gap som finns mellan idealbild och verklighet, samt vilka lösningar som är värda att driva vidare. Intervjuarna dokumenterar svaren. Exempel på frågor att ställa:

- Vad upplever du som de största utmaningarna för att öka representativiteten på din arbetsplats?

- Varför är det svårt?

- Hur ser du på de tänkbara förändringarna som framkommit i tidigare diskussioner? Vad skulle kunna fungera på din arbetsplats? Finns det andra vägar framåt som inte dokumenterats tidigare?

- Vad ser du som ett naturligt nästa steg för att röra sig framåt i förändringsprocessen?

5. Redovisa och rösta
    Återsamlas i storgrupp och låt grupperna redogöra för vad som kommit fram i intervjuerna. Dokumentera svaren. Rösta vilket/vilka ni ska gå vidare med för att komma framåt i processen/processerna, både förslag som kommit fram tidigare och de som kommit fram under intervjuerna. Röstningen kan ske genom handuppräckning, mentimeteromröstning eller annan röstmetod).
  6. Fokusera
    Dela återigen in i mindre grupper som får fokusera på det framröstade förslaget. Be grupperna att diskutera och dokumentera vad som är nästa steg för att röra sig framåt i frågan. Skicka med frågor om vad som är viktigast och för vem eller vilka det är viktigt?
  7. Överlämning till regionstyrelsen
    Låt grupperna återrapportera sina förslag i storgrupp. Dokumentera förslaget och för en första diskussion kring vad som ni ser som genomförbart sett till de resurser i form av till exempel tid och antal personer som finns tillgängligt. Tydliggör hur ni kommer att återrapportera hur ni tagit förslagen vidare.

Regionstyrelsens roll som demokratisk länk

Regionstyrelsen ansvarar för de demokratiska processerna och för att i dialog med medlemmar och förtroendevalda fånga upp deras intressen. Ta del av de olika metoder som har tagits fram för att leda regionstyrelsens demokratiska arbete vidare.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg