Stressen i våra liv – vän eller fiende?

Ta del av en föreläsning om vad stressen gör med oss, hur vi kan uppmärksamma tidiga varningssignaler och vad vi kan göra för att minska stressen.

Välkommen på en digital föreläsning i tre delar

Caroline Wiklund är hjärnan bakom föreläsningen ”Stressen i våra liv – vän eller fiende?” I tre delar berättar hon om vad stressen gör med oss, hur vi kan uppmärksamma de tidiga varningssignalerna när det blir för mycket och vad vi kan göra för att minska stressen.

Caroline Wiklund

Stresscoach och utbildare

Caroline Wiklund är stresscoach och utbildare på Unionen sedan 2006. I dag utvecklar hon grupper och coachar individer samt är en flitigt anlitad föreläsare i stresshantering, återhämtning och arbetsglädje.

Se tre korta introduktionsfilmer ur föreläsning och logga in längst ner på sidan för att se hela filmerna.

1. Ge dig tid för reflektion

Vad hände när stress blev en folksjukdom och vad är den stora skillnaden mellan kortvarig- och långvarig stress? Det är den långvariga stressen vi ska se upp med, det är den som gör oss sjuka. Caroline går in på hur det har sett ut historiskt – och vad de senaste årens ökade prestationskrav och digitalisering, med ständig uppkoppling och påkoppling, innebär för oss människor. Och om vikten av återhämtning.

2. Långvarig stress och dess konsekvenser

Vilka är de tidiga varningssignalerna på utmattningssyndrom? Caroline berättar om utmattningens fem faser – från fysisk, kognitiv och social trötthet, till personlighetsförändringar och existentiell trötthet. Det är viktigare än någonsin att vi lär oss att prata om långvarig stress och dess konsekvenser, inte minst på arbetsplatsen.

3. Vad kan vi göra för att minska stressen?

Hur kan vi hjälpa vårt stressystem att vila? Det handlar i första hand om att minska det som ökar stressen – och öka det som minskar stressen. Hur kan man skapa förutsättningar för att minska stress, öka sin energi – skapa balans och hållbarhet? Caroline använder sig av  sex nycklar i ett paraplybegrepp som hon kallar för L.Y.S.S.N.A: Lust och glädje, yttre och inre omsorg, stöd, samhörighet, närvaro och agerande.

Som medlem kan du se hela föreläsningen genom att logga in här nedanför.

Se hela föreläsningen.

Läs mer i ämnet

illustration människa

Detta händer i hjärnan vid stress

Att stress kan vara skadligt känner de flesta till. I den här artikeln får du reda på vad som faktiskt händer i hjärnan när den utsätts för stress under lång tid.
Man som blundar

Så hanterar du svåra jobbsituationer

Jobbiga situationer uppstår på de flesta arbetsplatser ibland. Unionens experter ger tips på hur du kan tänka och göra. Som förtroendevald eller arbetsmiljöombud, kan du använda tankegångarna när en kollega kommer och ber om råd och stöd.
datorskärm händer mobiltelefon

Stoppa den smittsamma stressen

Stress har blivit en folksjukdom. Sju av tio tjänstemän är stressade, visade Unionens senaste stressindex. Det pratas ofta om vikten av balans. Mellan jobb och fritid. Mellan familj och egentid.
Glad kvinna med röd halsduk

Hoppar du över lunchen för att hinna med?

1 av 4 kvinnor skippar lunchen för att hinna med jobbet. Susanna Rennemark tillhörde den kategorin – kvinnor som försöker tills de går sönder. För henne ledde det till utbrändhet.

Balans i livet

Ett hållbart liv handlar om att ha tid, engagemang och ork som ska räcka till både jobb och privatliv.

Lag och ansvar

Vad är det som gäller kopplat till arbetsmiljö och personlig hållbarhet - och vems ansvar är det?