Text: Karin Aase Bild: Robert Hallberg / Lefthand
2019-08-16
Det var i januari 2016 som David Wengbrand tog beslutet att starta Wrebit. Han hade i många år drivit redovisningsbyrå och konstaterat att när det gällde de minsta företagskunderna vore det lättare för både dem och byrån om de på ett enkelt sätt kunde göra grunden i bokföringen själva.
Resultatet blev appen Wrebit, och ganska snart insåg David Wengbrand att appens tillväxtpotential var så stor att den borde ligga i ett eget bolag. Han tog in riskkapital, anställde programmerare och affärsutvecklare och satte målet att skapa en bokföringens Spotify, en prenumerationstjänst som förenklar småföretagarnas vardag.
I takt med att startups växer kommer de att behöva anställa personal och istället för att köpa ett lapptäcke av olika försäkringar och tjänstepensioner borde de snegla mer åt ett som ger mer av allt detta, enklare och till ett lägre pris.
Måste vara professionella i alla delar
I dagsläget har Wrebit ett par tusen användare och fem anställda, men målet är satt mycket högre än så.
– Vi har stora planer för vart det här ska ta vägen, och ska vi nå dit måste vi vara professionella i alla delar.
Den inställningen har bland annat lett till att Wrebit sedan hösten 2017 har tecknat , något som är mycket ovanligt bland startups.
– Jag tror att många småföretagare drar sig för det för de tror att det innebär en stor regelbörda och en massa krångel. Men jag har drivit företag i 15 år och vet att det kan vara väldigt skönt att ha ett att luta sig mot till exempel i och löneförhandlingar.