Höstkampanj om det nya arbetslivet och Unionens gamla men moderna idé

I en kampanj med start vecka 41 fortsätter Unionen prata om det nya arbetslivet och påminna om att vår gamla idé om att påverka och förbättra villkoren i arbetslivet tillsammans fortfarande ligger i tiden. Och att även entreprenörer och frilansare kan vara med. Kampanjen inne­håller allt­ifrån nya reklamfilmer på tv och en frilansräknesnurra på nätet till PR-aktiviteter i Sundsvall och New York och nya tjänster relaterade till den nya globala och digitala arbetsmarknaden.

Arbetslivet förändras. Fördelarna med Unionen består. Det är huvudbudskapet när Unionen i en fristående förlängning av vårens opinionsbildande kampanj om plattformsekonomin fortsätter positionera sig som tankeledare inom ett arbetsliv som förändras. Vi vet inte hur framtiden kommer se ut men Unionen kommer alltid finnas där för att göra arbetslivet bättre. Hur du än jobbar. Vår idé är lika bra som för 100 år sedan, oavsett om vi kallar det för medlemsfinansierat och byggt på delaktighet eller säger "crowdfunded" och "co-creative".

Kampanjen innehåller alltifrån reklamfilm på tv och annonsering till PR-aktiviteter och nya tjänster relaterade till den nya globala och digitala arbetsmarknaden.

Hisspitch på tv

I reklamfilmer på tv och webben, som utspelar sig i en hiss på ett startupcenter (se ovan), tydliggörs att Unionens gamla ”affärsidé” är så tidlös att även dagens entreprenörer och frilansare kan vara med och få inkomstförsäkring och andra förmåner.

Frilansräknesnurra och telefonlinje

I kampanjen marknadsförs kampanjsidan http://kampanj.unionen.se/hurjobbardu där det finns en räknesnurra för frilansare som vill räkna ut vad de behöver fakturera per timme för att täcka upp för pension och semester, och en telefonlinje där du får hjälp att hitta rätt medlemskap i Unionen beroende på hur du jobbar.

Pilotprojekt i Sundsvall och Brooklyn

Som ett bevis för att Unionen vet vad vi pratar om innehåller i kampanjen också ett antal kortvariga tjänster och pilotprojekt som visar att vi agerar som vi säger och tänker och prövar nytt i ett digitalt och globalt arbetsliv. Bland annat testas inom kort ambulerande Unionen Go-rådgivning i Sundsvall och ett tillfälligt popup-kontor öppnar i Freelancers Unions lokaler i Brooklyn, New York för att informera om kollektivavtal, den svenska modellen och villkoren vid utlandsarbete.

Crowd Work-sajt och digital ombudsman

Längre fram planeras också för lansering av en ny Ombudsman för digitala arbetsplatser i Unionen och en svensk version av tyska IG Metalls sajt för plattformsarbetare, http://faircrowd.work/

Nyckelord:

Ja Nej