Sjuk

Alla kan drabbas av sjukdom som innebär att man inte kan arbeta. Du har en skyldighet att sjukanmäla dig för att kunna få ersättning under din sjukfrånvaro. Som medlem hjälper vi dig att reda ut vad du har rätt till på jobbet om du är sjuk en kortare eller längre tid.

Hitta ditt kollektivavtal i vår lista.
Eller logga in och få en direktlänk till rätt avtal.

Sjukanmälan och sjukintyg

Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom ska du så snart som möjligt anmäla det till din arbetsgivare. Det kan finnas olika rutiner för sjukanmälan på olika arbetsplatser. Därför är det viktigt att du känner till vad som gäller på just ditt arbete.

Är du sjuk längre än sju dagar ska du lämna ett sjukintyg från din läkare till arbetsgivaren för att styrka din sjukfrånvaro och ha rätt till ersättning. I vissa fall kan din arbetsgivare kräva ett sjukintyg tidigare.

Ersättningar när du är sjukskriven

Blir du sjukskriven minskar oftast din inkomst med 10–20 procent beroende på hur länge du är sjuk. Dessutom kommer din inkomst från flera håll:

• Från arbetsgivaren får du lagstadgad sjuklön 2:a till 14:e sjukdagen
  • Från Försäkringskassan får du lagstadgad sjukpenning från 15:e sjukdagen.
  • Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats får du sjuklön från 15:e sjukdagen utöver Försäkringskassans sjukpenning
  • Från Alecta kan du få ITPs sjukpension om du är sjuk mer än 90 dagar och har kollektivavtal på din arbetsplats.

Sjuklön och sjukpension

Din arbetsgivare ska enligt lag betala sjuklön för de första 14 dagarna, utom för första sjukdagen som är en karensdag. För karensdagen får du ingen lön.

Om du fortfarande efter två veckor inte kan arbeta, kan du ha rätt till ersättning från två håll. Från och med dag 15 får du sjukpenning från Försäkringskassan. När arbetsgivaren har kollektivavtal får du även en sjuklön från arbetsgivaren som kompletterar sjukpenningen.

Vid längre sjukskrivning (efter 90 dagar) övergår den kollektivavtalade sjuklönen i ITP´s sjukpension (från Alecta). Vid långvarig sjukdom kan du få aktivitets- eller sjukersättning (från Försäkringskassan) och ITPs sjukpension (från Alecta).

Webbplatsen Ersättningskollen visar både lagstadgad och kollektivavtalad ersättning vid sjukdom eller arbetsskada. Med hjälp av Ersättningskollen kan du få koll på hur mycket pengar just du kan få om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall.

Räkna ut vad ditt kollektivavtal är värt för dig när du är sjuk på Knegdeg.se.

Arbetsskada

En arbetsskada är en sjukdom eller skada som du drabbats av på ditt arbete. Både fysiska och psykiska besvär du fått av ditt arbete kan klassas som arbetsskada. Som olycksfall räknas även olyckor vid färd till och från arbetet. Det är viktigt att anmäla varje misstanke om arbetsskada.

Vid eventuell arbetsskada gäller både lagstadgade och kollektivavtalade försäkringar. Om din arbetsgivare har kollektivavtal kan du omfattas av en extra försäkring, Trygghetsförsäkring vid arbetsskada ( TFA). Det finns en lagstadgad arbetsskadeförsäkring via Försäkringskassan, men den ger inte full ersättning för förlorad inkomst och eventuella extra kostnader.

Rehabilitering och återgång i arbete

Din arbetsgivare ska hjälpa dig att kunna komma tillbaka till ditt arbete genom rehabilitering och åtgärder på arbetsplatsen. Du har även själv en skyldighet att vara delaktig i rehabiliteringen för att nå bästa resultat. Du som är sjukskriven kan få stöd av Unionens klubb eller en ombudsman vid rehabiliteringsmöte med arbetsgivaren och Försäkringskassan. Du kan läsa mer om rehabilitering och arbetsanpassning på Arbetsmiljöverkets webbplats.

Sjukdom i samband med semester

Om du skulle ha oturen att bli sjuk inför eller under din semester, har du enligt semesterlagen rätt att avbryta din semester. Precis som vid arbete är det viktigt att du sjukanmäler dig snarast så att du kan använda dina semesterdagar vid ett senare tillfälle.

Planera din framtid

Sjukfrånvaron kan vara ett bra tillfälle att fundera över din framtida yrkeskarriär. Med lite distans till jobbet kan det vara lättare att se vad du trivs med idag och vad du önskar förändra.

Du kan ha stor nytta av ditt medlemskap i Unionen när du vill utvecklas i arbetslivet. På unionen.se hittar du information om karriär, kompetensutveckling, utvecklingssamtal och annat liknande. Ta gärna del av medlemsförmånerna kring jobb och karriär. Enligt både lag och flera av Unionens avtal finns viss möjlighet att pröva annat jobb om din rehabilitering kräver det.

Lägre medlemsavgift

När du har en lägre inkomst på grund av sjukdom i mer än tre månader, kan du ha rätt till lägre medlemsavgift i Unionen. Läs mer om tillfälligt sänkt avgift.

Vad Unionen kan hjälpa dig med

Om du är medlem i Unionen kan du få hjälp med följande:

• Information om dina rättigheter och skyldigheter som anställd
  • Hjälp med information om arbetsskadeanmälan, rehabilitering och arbetsanpassning eller om det blir tvist om ersättningen
  • Medlemsförmåner som ger dig rabatter på tidningar, resor, försäkringar med mera
  • Medlemsförmåner kring jobb och karriär

Ja Nej