Unionen Egenföretagare

Kvinna vid bord

Unionen Egenföretagare är ett skräddarsytt medlemskap för dig som driver eget företag. Hos oss får du bland annat en av marknadens bästa inkomstförsäkringar, affärsjuridisk rådgivning, affärscoachning och försäkringar till bra premier.

Ska vi ringa upp dig?

Om du vill kan vi ringa upp dig som ännu inte är medlem och berätta mer om vad Unionen Egenföretagare kan erbjuda dig. Ja, tack. Ring upp mig. Redan medlem? Kontakta oss här

Bli medlem i Unionen Egenföretagare

Detta ingår i medlemskapet

Trygghet (försäkringar)

• Inkomstförsäkring
    Unionens inkomstförsäkring kompletterar a-kassan så att du kan få upp till 80% av din tidigare inkomst upp till en månadsinkomst på 60 000 kr/månad vid arbetslöshet. Från a-kassan får du max 80% av 25 025 kr/mån. Läs mer om a-kassans regler för dig som är egenföretagare på a-kassans webbplats.
  • Personförsäkringar
    Vi erbjuder möjligheten att teckna gruppförsäkringar, som med låga premier och förmånliga villkor ger extra trygghet till både dig, din familj och ditt företag. Vi bjuder alla nya medlemmar i Unionen på tre månader gratis personförsäkringar.
  • Sjukvårdsförsäkring
    En längre tids sjukfrånvaro som egenföretagare kan innebära utebliven inkomst, missade uppdrag och förlorade kunder. Vi erbjuder dig i Unionen Egenföretagare möjlighet att teckna sjukvårdsförsäkring via Förenade Liv med extra låg premie och extra förmånliga villkor. Alla som blir medlemmar i Unionen Egenföretagare får tre månader helt gratis.
  • Pensionssparande
    Som egenföretagare har du inte tillgång till tjänstepension på samma sätt som anställda har genom kollektivavtal. Du kan därför behöva pensionsspara på egen hand. Som medlem i Unionen egenföretagare får du en väsentligt rabatterad avgift på pensionssparande hos Folksam.
  • Företagsförsäkring
    Dessutom kan du få en bra rabatt på företagsförsäkring på Folksams småföretagarförsäkring.

Affärsverktyg

• Affärsjuridisk rådgivning
    Du får 10 timmars gratis affärsjuridisk rådgivning per år. Den genomförs av advokatbyrån Fylgia. En vanlig jurist debiterar normalt mellan 2 500-4 000 kronor per timme. Använder du den affärsjuridiska rådgivningen två gånger så har du tjänat in den ordinarie årsavgiften för medlemskapet. För konkret hjälp med att skapa avtal kan du använda avtal24:s webbverktyg för att skapa avtal och få rådgivning kring detta.
  • Affärscoachning
    Vill du diskutera din och ditt företags utveckling, marknadsföring, strategier, budget m m och få nya perspektiv på din verksamhet eller står du inför ett specifikt problem eller dilemma? Då har du möjlighet att prata med en av våra affärscoacher. Du har tillgång till 10 timmars affärscoachning per år. (Värde 1.700 kronor exklusive moms per timme.)
  • Bokföring och Fakturering på webben
    Genom ditt medlemskap i Unionen Egenföretagare får du prova de webbaserade tjänsterna Hogia Smart Bokföring och Hogia Smart Fakturering kostnadsfritt i en månad. Vid förlängning får du 50 % rabatt under två år
  • Företagsupplysning
    Innan du gör affärer har du möjlighet att kontrollera det aktuella företaget genom vår företagsupplysning. Där finns information om cirka 460.000 aktiebolag, kommanditbolag och handelsbolag. Du kan få uppgifter om både ägarförhållanden och soliditet.
  • Skapa företagsavtal via avtal24:s webbverktyg
    Om du behöver skapa avtal för företaget har du kostnadsfritt tillgång till ett unikt webbverktyg där du på egen hand enkelt kan skräddarsy dina företagsavtal via avtal24. Det innebär att du kan spara cirka 2 000 kronor exklusive moms om du behöver skriva ett konsultavtal. Anställningsavtal ingår ej kostnadsfritt eftersom du får har rätt till rådgivning rörande dina egna eventuella anställningsavtal via Unionen.

Utveckling

• Bidrag till kompetensutveckling
    Du som egenföretagare kan t.ex. för en endagskurs ansöka om Unionens populära studiestöd. Efter sex månader som medlem kan du få 3 200 kronor per termin, totalt max 12 800 kronor. Villkoret är att du utbildar dig i syfte att utveckla och stärka ditt företag.
  • Företagarguiden
    Som medlem i Unionen Egenföretagare får du en egen handbok från oss där vi har samlat kunskap och handfasta råd.
  • Tidningen Driva Eget
    I medlemskapet ingår en kostnadsfri prenumeration på tidningen Driva Eget. Värde 545 kronor exklusive moms. Det är en tidning för småföretagare som kommer ut åtta gånger per år. Tillsammans med Driva Eget kommer även vår egen medlemstidning Min Firma åtta ggr per år.
  • Fler rabatter och förmåner
    Som medlem i Unionen har du också möjlighet att utnyttja rabatter och förmåner som vi har förhandlat fram och som vi tror kan vara intressanta för dig. Till exempel kan du som egenföretagare få ett bra pris på en sjukvårdsförsäkring och en småföretagarförsäkring. Du kan även utnyttja de medlemsförmåner som erbjuds övriga medlemmar.

Detta ingår också

• Medlemskap i Unionen
    Alla medlemmar i Unionen Egenföretagare blir också medlemmar i Unionen automatiskt. För dig innebär det att vi kan hjälpa dig både som egenföretagare och anställd. Arbetsrättslig rådgivning ges bara till dig i egenskap av anställd. (om det är inom Unionens organisationsområde).
  • Förmåner från Unionen
    Som medlem i Unionen Egenföretagare får du skräddarsydda förmåner till dig som egenföretagare. Men du får också tillgång till Unionens alla förmåner.
  • Kurser och aktiviteter
    Som medlem får du regelbundet inspirerande seminarier att ta del av i din region. Titta under "Kurser och aktiviteter" och välj målgrupp Egenföretagare för att begränsa antalet aktiviteter. Självklart är du även välkommen på andra aktiviteter som anordnas i din region.
  • Inflytande
    Som medlem kan du påverka Unionen och Unionen Egenföretagare. Du kan skriva motioner eller har möjlighet att bli nominerad till att bli förtroendevald till exempelvis ett regionråd. Se kurser och aktiviteter för att få en överblick över de medlemsaktiviteter som finns just nu, exempelvis allmänna medlemsmöten där regionrådsombud väljs.
    Unionen försöker också påverka politiska beslut som fattas kring företagande. Tillsammans med Unionen Egenföretagare har en politik för egenföretagare tagits fram.

Företagslinjen

• Företagslinjen
    För rådgivning inom företagande, juridik, affärsutveckling, försäkringar, marknadsföring eller om du vill ha någon att bolla idéer med, kan du kontakta företagslinjen. Du får direkt svar på allmänna frågor eller blir hänvisad vidare till våra experter.

Ja Nej