Unionen Egenföretagare

Unionen Egenföretagare är ett skräddarsytt medlemskap för dig som driver eget företag. Hos oss får du bland annat en av marknadens bästa inkomstförsäkringar, affärsjuridisk rådgivning, affärscoachning samt möjlighet att teckna försäkringar till förmånliga priser.

Ska vi ringa upp dig?

Om du vill kan vi ringa upp dig som ännu inte är medlem och berätta mer om vad Unionen Egenföretagare kan erbjuda dig. Ja, tack. Ring upp mig. Redan medlem? Kontakta oss här

Vi vill att det ska vara enklare och tryggare att driva eget. Om du är ensam kan tjänster som juridik och försäkringar bli dyrt, men tillsammans kan vi få ner kostnader och premier. Dessutom får du som medlem mycket på köpet, till exempel företagslinjen att ringa till samt bidrag till kompetensutveckling och många andra förmåner. Vi ger dig trygghet, affärsverktyg och förutsättningar för utveckling.

Trygghet (försäkringar)

Inkomstförsäkring via Unionen

Om du mot förmodan skulle behöva lägga ner din verksamhet, har du Unionens kraftfulla inkomstförsäkring som ingår kostnadsfritt i ditt medlemskap. Inkomstförsäkringen kompletterar a-kassan, så att du kan få upp till 80 % av din tidigare inkomst efter skatt ända upp till 60.000 kr/mån. Tryggt och mycket värdefullt. Från a-kassan får du nämligen ut max 80 % av 25.025 kr/mån.

Personförsäkringar via Förenade Liv

Som egenföretagare måste du själv se till att du är rätt försäkrad, därför erbjuder vi dig möjlighet att teckna gruppförsäkringar med låga premier och förmånliga villkor via Förenade Liv. Detta ger en extra trygghet till både dig, din familj och ditt företag. Nya medlemmar får tre kostnadsfria månader med personförsäkringar via Förenade Liv.

Sjukvårdsförsäkring via Förenade Liv

En längre tids sjukfrånvaro som egenföretagare kan innebära utebliven inkomst, missade uppdrag och förlorade kunder. Vi erbjuder dig som medlem i Unionen Egenföretagare möjlighet att teckna en billig sjukvårdsförsäkring med förmånliga villkor via Förenade Liv. Nya medlemmar får tre helt kostnadsfria månader med Sjukvårdsförsäkring via Förenade Liv.

Teckna hängavtal och få tillgång till ITP

Om du driver ett aktiebolag eller annan juridisk bolagsform är ett alternativ att teckna ett hängavtal med Unionen. På det här viset kan du ta del av tjänstepension via ITP som egenföretagare. Du tecknar helt enkelt ett kollektivavtal direkt med Unionen, utan att vara med i ett arbetsgivarförbund, för att få ta del av kollektivavtalade försäkringar som ITP, TGL, TFA.

Pensionssparande via Folksam

Som egenföretagare har du inte tillgång till tjänstepension på samma sätt som anställda har genom kollektivavtal. Du kan därför behöva pensionsspara på egen hand. Som medlem i Unionen egenföretagare får du 40 % rabatt på avgiften för pensionssparande hos Folksam.

Småföretagsförsäkring via Folksam

Oavsett vilken bransch du jobbar inom är det viktigt att du har en försäkring för ditt företag. Utan försäkring kan det bli dyrt om du råkar ut för exempelvis ett inbrott eller krävs på skadestånd. Som medlem i Unionen Egenföretagare får du 20 % rabatt på företagsförsäkring via Folksam, under förutsättningarna att du är försäkringsbar enligt deras villkor.

Affärsverktyg

Affärsjuridisk rådgivning av advokatfirman Fylgia

I Unionen är vi experter på dina rättigheter och villkor i samband med anställning, men som egenföretagare är du också i behov av affärsjuridisk rådgivning. Vanligtvis debiterar en jurist mellan 2.500–4.000 kr per timme för affärsjuridisk rådgivning, därför har vi kompletterat medlemskapet med 10 timmar kostnadsfri affärsjuridisk rådgivning per år för våra egenföretagarmedlemmar. Varje ärende får ta upp till en timme och utförs av Advokatfirman Fylgia.

Skapa företagsavtal med Avtal24:s webbverktyg

Med Avtal24 kan du skapa obegränsat antal avtal till ditt företag helt kostnadsfritt. Avtal24 är ett unikt webbverktyg där du på egen hand enkelt kan skräddarsy dina företagsavtal. Det innebär att du exempelvis kan spara runt 2.500 kr om du exempelvis behöver skriva ett konsultavtal eller ett aktieägaravtal. Ring eller mejla till företagslinjen så hjälper vi dig att komma igång.

Affärscoachning

Behöver du någon att diskutera din och ditt företags utveckling med? Någon som kan ge dig tips och uppslag kring marknadsföring och försäljning? Eller någon att bolla idéer med, för att få nya perspektiv på din verksamhet? Då har du möjlighet att prata med en av våra affärscoacher. En vanlig affärscoach debiterar normalt runt 1.700 kr per timme, men som medlem i Unionen Egenföretagare ingår 10 timmar kostnadsfri affärscoachning per år. Varje ärende får ta en till två timmar.

Linkedingranskning med Cruited

Som egenföretagare säljer man oftast inte bara en produkt eller tjänst, utan även sig själv. Genom att göra en kostnadsfri expertgranskning av din Linkedin, får du veta vad du kan förbättra för att maximera effekten av din profil. Det stärker din kommunikation med nuvarande kunder och öppnar dörrarna till nya uppdrag. Linkedin granskning ingår i vårt affärscoachningserbjudande och utförs av Cruited. Därför motsvarar ett granskningstillfälle en affärscoachningstimme.

Bokföring och fakturering på webben med Hogia

Hogia Smart är en webbaserad tjänst. Som användare slipper du tänka på installationer, backuper och serverlösningar. Genom ditt medlemskap i Unionen Egenföretagare får du prova de webbaserade tjänsterna Hogia Smart Bokföring och Hogia Smart Fakturering kostnadsfritt i en månad och sedan 50 % rabatt under två år.

Företagsupplysning med UC

Innan du gör affärer, kan det vara bra att kontrollera företaget genom vår företagsupplysning. Där finns information om cirka 460.000 aktiebolag, kommanditbolag och handelsbolag. Du kan få uppgifter om både ägarförhållanden och soliditet. Kontakta företagslinjen, så gör vi en kostnadsfri företagsupplysning åt dig.

Utveckling

Bidrag till kompetensutveckling

Vi tycker det är viktigt att du fortsätter att utbilda dig själv och att du hela tiden utvecklas som egenföretagare. Det är därför du har möjlighet att ansöka om bidrag på totalt 12 800 kronor till din kompetensutveckling. Du får använda 3.200 kr av kompetensbidraget varje termin till att spetsa din kompetens och stärka din ställning på marknaden. Du måste ha varit medlem i minst sex månader för att ansöka och bidraget kan användas till kursavgifter, litteratur, materialkostnader och dylikt.

Unionens kurser och aktiviteter

Som medlem har du regelbundet inspirerande seminarier att ta del av i din region. Titta under kurser & aktiviteter och välj målgrupp "Egenföretagare" för att sortera och begränsa antalet aktiviteter. Självklart är du även välkommen på andra aktiviteter som anordnas i din region

Onlineutbildningar från Diploma

Med onlineutbildningar väljer du själv när i veckan och på dygnet du vill vidareutbilda dig. Du kan pausa och repetera kursen så mycket du vill och behöver. Genom Unionens avtal med Diploma Utbildning har du just nu tillgång till kraftigt rabatterade utbildningar som exempelvis ”Företagsekonomi för små företag och entreprenörer”, ”Grundkurs i PR” eller ”Grundkurs i internetmarknadsföring”.

Företagarguiden

Som medlem i Unionen Egenföretagare kan du beställa en kostnadsfri handbok från oss där vi har samlat kunskap och handfasta råd. Med reportage, checklistor och tips guidar vi dig från ide till framgång. Affärsutveckling och personlig utveckling. Lönsamhet, finansiering, marknadsföring och försäljning.

Tidningen Driva Eget

I medlemskapet ingår en kostnadsfri prenumeration på tidningen Driva Eget (värde 545 kr). Det är en tidning för småföretagare som kommer ut åtta gånger per år tillsammans med vår egen medlemstidning Min Firma.

Detta ingår också

Medlemskap i Unionen

Alla medlemmar i Unionen Egenföretagare är automatiskt medlemmar i Unionen. Detta innebär att du också kan få hjälp som anställd. Arbetsrättslig rådgivning ges till dig i egenskap av anställd inom Unionens organisationsområde.

Förmåner från Unionen

Som medlem i Unionen Egenföretagare får du inte bara skräddarsydda förmåner till dig som egenföretagare, du får också tillgång till Unionens alla förmåner.

Hur du kan påverka

Som medlem kan du givetvis påverka Unionen och Unionen Egenföretagare. Du kan skriva motioner och du har möjlighet att bli nominerad till att bli förtroendevald i ett regionråd. Se kurser och aktiviteter för att få en överblick över de medlemsaktiviteter som finns just nu, exempelvis allmänna medlemsmöten där regionrådsombud väljs. Unionen försöker påverka politiska beslut som fattas kring företagande. Tillsammans med Unionen Egenföretagare har en politik för egenföretagare tagits fram.

Ja Nej