Unionen Student

Unionen Student - för dig som studerar på universitet, yrkeshögskola eller högskola och siktar på ett jobb i det privata arbetslivet. Studentmedlemskapet kostar 0 kronor under studietiden.

Bli medlem - 0 kronor
banner student

Hos oss kan alla vara med

I Unionen Student kan alla vara med, oavsett utbildning, så länge du siktar på jobb i det privata näringslivet. Ingenjörer och personalvetare. Ekonomer och systemvetare. Jurister och farmaceuter. Alla är välkomna.

Medlemskap i Unionen Student:

1. Under studietiden - Du får förmånligt studentpris på hemförsäkring och olycksfallsförsäkring för ekonomisk trygghet när du pluggar och du hittar en rad andra rabatter under medlemsförmåner. ​​​​​Unionen erbjuder mängder av kompetenshöjande och inspirerande digitala event med både kända och mindre kända namn, alltid aktuella.
  2. När du extra- eller sommarjobbar - Du har alltid någon att fråga om dina rättigheter, din lön och dina villkor.
  3. Från studier till jobb – När du närmar dig examen får du tips, råd och tjänster som hjälper dig att ta steget från plugg till jobb. Vi ger dig också svar på alla dina frågor kring cv, ingångslön, anställningsvillkor, arbetstider, semester och mycket annat som har med ditt kommande arbetsliv att göra.
  4. På första jobbet - Uppdatera till ett yrkesverksamt medlemskap så får du medlems- och lönerådgivning , förhandlingshjälp, inkomstförsäkring , koll på marknadslöner och dina villkor på jobbet. 100 kr hela första året efter att du varit studentmedlem.

Från studier till jobb

Unionen bjuder på inspiration, pepp och kunskap om hur du kickstartar din karriär :

Testa Yrkesradarn!

Upptäck allt du kan bli efter examen! Hitta yrken som matchar din utbildning och lediga jobb du kan söka redan nu som nyexaminerad!

Träffa företag. Innan examen!

Vill du veta hur det är att jobba på din drömarbetsplats redan innan examen? Unionens digitala matchningstjänst Träffa företag kopplar ihop dig som är sistaårsstudent på väg ut i arbetslivet med spännande tänkbara arbetsgivare.

Sök jobb där det finns kollektivavtal

Har du kollat upp om arbetsplatsen omfattas av kollektivavtal? Saknas det, har du en hel del att göra för att säkra dina villkor.

Lönecoachen – förhandla om mer än bara siffror

För dig som söker nytt jobb och vill ha tips och råd inför din löneförhandling. Svara på några frågor så får du de bästa argumenten när du ska förhandla om lön och förmåner som är värdefulla för just dig.

Starta eget?

Funderar du på att starta eget eller driver du kanske redan företag samtidigt som du studerar? Du kan få en timmes kostnadsfri affärscoachning per telefon med rådgivning kring att starta eller driva företag.

Professionell yrkesrådgivning

Hos Unionens samarbetspartner inom professionell yrkesrådgivning får du som medlem 20 minuters kostnadsfri telefonrådgivning med en yrkesrådgivare.

Uppdatera ditt medlemskap

När du avslutar dina studier är det dags att uppdatera till ett yrkesverksamt medlemskap, även om du inte fått jobb eller tagit examen ännu. 100 kr första året.

Medlemsavgift för studenter

Studentmedlemskapet är ett introduktionsmedlemskap för dig som studerar på universitet, högskola eller yrkeshögskola och som inte redan är  yrkesverksam  medlem i Unionen.

• 0 kr för hela studietiden
    Som studentmedlem betalar du ingenting, det vill säga 0 kr för ett medlemskap som gäller hela studietiden, oavsett hur länge du väljer att studera.
  • 100 kr hela första året efter att du varit studentmedlem
    Som tidigare studentmedlem har du kraftigt reducerad avgift första året som yrkesverksam medlem och betalar bara 100 kronor för dina första 12 månader. Därefter fortsätter medlemskapet till ordinarie avgift.

Är du yrkesverksam medlem idag och ska börja studera kan du ansöka om tillfälligt sänkt avgift under din tid som studieledig.

Minimera