Kollektivavtal

Ett kollektivavtal är en överenskommelse mellan en arbetsgivare eller en arbetsgivarorganisation och ett fackförbund om arbetsgivarens och arbetstagarens rättigheter och skyldigheter på arbetsplatsen.

Hitta ditt kollektivavtal i vår lista.
Eller logga in och få en direktlänk till rätt avtal.

För dig betyder ett kollektivavtal att du i princip bara behöver komma överens med arbetsgivaren om vad du ska ha i lön när du tackar ja till en anställning. Allting annat, som betald föräldraledighet, semester, tjänstepension, rätt till löneförhöjning och mycket mer är redan klart. Det ingår i kollektivavtalet. Avtalen är grunden, sedan kan du eller din lokala fackklubb förhandla fram ännu bättre villkor, men en arbetsgivare får inte försämra villkoren.

Om du har frågor om ditt kollektivavtal, kontakta i första hand arbetsplatsombudet eller en klubbföreträdare på din arbetsplats. Du kan också kontakta Unionen om du har frågor om vad kollektivavtalet innebär eller om du vill få hjälp med att teckna ett kollektivavtal.

Ja Nej