Det här är Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Vi är över 640 000 medlemmar, varav mer än 30 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser.

Unionen är medlemmarna

Unionen är en medlemsstyrd organisation byggd på representativ demokrati.

Medlemmarna på en arbetsplats kan välja arbetsplatsombud eller om det finns en klubb väljer medlemmarna sin styrelse. Medlemmarna utser också sina representanter till någon av Unionens regionråd. Alla yrkesverksamma, egenföretagarmedlemmar, studerandemedlemmar och arbetssökande har rätt att föreslå och väljas till uppdrag i regionen så som regionrådsombud eller i förbundet så som kongressombud. Representanter för samverkansgrupper kan delta i regionrådens möten. Regionrådet väljer i sin tur en regionstyrelse, representanter till Unionens kongress och till förbundsrådet.

Unionens demokratiska struktur

Unionen organiserar sig på lokal, regional, nationell och internationell nivå.

Lokalt på arbetsplatsen organiserar sig medlemmarna i klubb eller väljer arbetsplatsombud.

Regionalt organiserar sig medlemmarna i sina olika regioner. Unionen har 18 regioner från Norrbotten i norr till Sydväst i söder. Regionen håller varje år ett årsmöte, regionråd, där regionrådsombuden bland annat väljer regionstyrelse, förbundsrådsombud och kongressombud. Den lokala och regionala verksamheten får stöd av regionkontoren.

Nationellt hålls vart fjärde år kongress som är högsta beslutande organ och bland annat väljer förbundsstyrelse. Varje år utom kongressår hålls ett förbundsråd som behandlar den årliga förbundsverksamheten.
Unionen arbetar även internationellt för att stärka den enskilda medlemmens möjligheter till ett bättre arbetsliv och för att upprätthålla och utveckla goda arbetsvillkor och högre löner i Sverige och i världen.

Unionens demokratiwebb (demokrati.unionen.se) kan du läsa mer om kongress och förbundsråd och ta del av handlingar och beslut.

Unionens anställda organisation

Unionen har strax under 1000 anställda spridda över hela landet. Organisationsskiss över Unionens anställda organisation visar hur organisationen är uppbyggd.

Ja Nej