Blanketter och dokument

I Unionens webbshop kan du beställa trycksaker, som t.ex. rapporter och informationsbroschyrer, och det mesta går att ladda ner som pdf.

Sortera efter

Rapport: Ekonomisk kris av sällan skådat slag - Unionen om konjunkturen maj 2020.
Övrigt: En partsgemensam vägledning för turordning vid arbetsbrist i företag
som är medlemmar och har kollektivavtal i förbund inom Almega.
Broschyr: I rådande läge i samband med coronaviruset (covid-19) har Unionen utökat kursprogrammet med e-kurser för förtroendevalda.

Välkommen att ladda ner programmet och vi ser fram emot din anmälan till kurserna!
Övrigt: Här hittar du en kort manual om vad som gäller för dig som mötesordförande på klubbens fysiska eller digitala årsmöte
Övrigt: Här hittar du en kort manual kring vad du som är ordförande i klubben behöver tänka på under det fysiska eller digitala årsmötet.
Övrigt: Denna handbok ger stöd till dig som kommer att vara mötesordförande på ett årsmöte. Din uppgift är bland annat att se till att mötet blir demokratiskt genomfört och att leda mötet så att klubbstyrelsen kan ägna sig åt att berätta om klubbens verksamhet och planer.
Övrigt: Enligt Unionens riktlinjer för distansmöten räknas ett digitalt möte, där deltagarna möts via teknik med ljud och bild (eller enbart ljud), som ett vanligt fysiskt möte. Det går alltså bra att genomföra era medlemsmöten digitalt men det några saker som är bra att tänka på och förbereda så att mötet blir så bra som möjligt.
Övrigt: Vilka uppdrag ska det nomineras till 2021 i Unionen Norrbotten? Här finns informationen du söker.
Övrigt: Regionråd Göteborg 2021
Övrigt: Uppgift om fackligt medlemskap är en känslig personuppgift enligt dataskyddsförordningen. Det innebär att vi måste vara särskilt noga med hur vi hanterar och exponerar personuppgifter och uppgifter om medlemskap i Unionen. Det här innebär också att ni som är valberedare i Unionen behöver vara extra noga när ni tar fram förslag till val på årsmötet.
Övrigt: Läs om vilka punkter som behöver finnas med dagordningen till klubbens årsmöte och förslag på hur ni ska hantera respektive punkt.
Övrigt: Håll koll på vilka termer som man ofta använder i mötessammanhang och hur ni använder dessa för att få ett smidigt och rättvist möte.
Övrigt: Här hittar du inbjudan och regionrådshandlingar från Unionens regioner.

Broschyr: Unionens politiska riktlinjer om alkohol och droger på jobbet förtydligar och fördjupar hur Unionen ska agera inom alkohol- och drogområdet.
Broschyr: Syftet med handledningen är att utveckla samarbetet mellan klubb och arbetsmiljöombud så att de stärks inför arbetsmiljöförhandlingar.