Guldnappen – Unionens pris till en föräldravänlig arbetsplats

Årets Guldnapp är Unionens pris till föräldravänliga arbetsplatser. På en föräldravänlig arbetsplats har småbarnsföräldrar samma möjligheter till löne- och kompetensutveckling som alla andra anställda och graviditet och föräldraledighet ses som något positivt.

Årets Guldnapp – för ett föräldravänligt arbetsliv

Guldnappen går till ett fackligt ombud eller en arbetsplats som driver frågor om jämställdhet. Det kan till exempel handla om föräldravänligt arbetsliv, jämställda löner, kompetensutveckling eller arbete mot sexuella trakasserier.

Alla medlemmar kan nominera  sin arbetsplats genom att skriva en motivering till varför arbetsplatsen är föräldravänlig och en värdig vinnare av Årets Guldnapp.

Hur prisas en föräldravänlig arbetsplats?

Motiveringen är utgångspunkten för vår bedömning, men grundkraven på en Unionen- klubb , skriftlig jämställdhetsplan och en  lönekartläggning och analys samt kollektivavtal med Unionen måste också vara uppfyllda innan arbetsplatsen kan bli aktuell som mottagare av Guldnappen. Unionens förbundsstyrelse utser den vinnande arbetsplatsen som belönas med Årets Guldnapp.

Tidigare vinnare av Guldnappen

• 2022 - CGI Sverige
  • 2020 - Emerson Automation Solutions
  • 2019 - Sogeti