Lönestatistik 2015

Här hittar du som jobbar inom industrin och byggsidan samt vissa delar av tjänstesektorn Unionens egeninsamlade lönestatistik. För aktuella lönelägen kan du även titta på vår lathund för marknadslöner, som ger en snabb översikt. Om du inte hittar det du söker - ta kontakt med Unionen. Om du söker ett visst verksamhetsområde, välj den fil nedan som motsvarar det verksamhetsområde du jobbar inom.

Om du söker vår lathund för marknadslöner klickar du här.

Om du inte hittar lönestatistik för dig - ta kontakt med Unionen

Du som jobbar i andra av Unionens branscher, till exempel IT, Telekom, Handel med mera, kan istället omfattas av statistik som är gemensam med arbetsgivarna. Kontakta din klubb eller Unionen, så får du hjälp med den.

Lönestatistiken

Syftet med statistiken är att informera om löneläget för olika typer av arbeten vid ett visst tillfälle. Den avgör inte vad som är "rätt" lön för en enskild person.

Dokumenten som kan laddas ner innehåller lönestatistik som bygger på Unionens egen insamling av löner och arbetsuppgifter och vår yrkesklassificering med hjälp av Arbetsgruppering för lönestatistik ( ALS-koder). Läs beskrivningarna av arbetsuppgifter för att hitta det som passar bäst för dig. I filerna beskrivs också sex olika svårighetsnivåer per område. Passa gärna på att rapportera in din lön, om du inte redan gjort det.

Nyckelord:

Ja Nej