Almega Tjänsteförbunden - bransch Apotek

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.

Övriga gällande avtal

Avtalet innehåller även skiljedomsregler för skiljenämnden i uppfinnar- och konkurrensklausulstvister
Kollektivavtal för:
Farmaci & Hälsa

Avtal 2016-2017

Unionen och Almega Tjänsteförbunden bransch Apotek är överens om nytt avtal i årets avtalsförhandlingar. Avtalet är på ett år och följer märket i årets avtalsrörelse med 2,2 procent i lönehöjningar.

Våra förhandlingar har även resulterat i att vi har slagit ihop de två avtalen från Farmaciförbundet och Unionen som fanns tidigare. Det har varit ett avtal för huvudkontor och administration, och ett avtal för apotek. Nu är det ett och samma avtal för alla Unionens medlemmar inom Apotek bransch Almega.  Vi har även fått ett bättre och tydligare processlöneavtal, samt en skrivelse på att kompetensutveckling också gäller områdena egenvård och farmaci.

Mer information om det nya avtalet finns i Avtalsnytt 2016.

Avtalsperioden
Avtalet gäller för perioden 1 maj 2016 - 30 april 2017.

Avtal som nyligen tecknats mellan Svenskt Näringsliv och PTK
Avtalen om rätten till arbetstagares uppfinningar, avtal om användning av konkurrensklausuler och avtal om skiljedomsregler tecknades av PTK och Svenskt Näringsliv den 2 juli 2015. Avtalen har antagits att gälla på ditt avtalsområde från den 1 december 2015.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2016-2017".

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterat 2016-10-06)

Nyckelord: