Hitta företag som har kollektivavtal med Unionen

Vilka företag har kollektivavtal? Unionen tecknar kollektivavtal för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden. Här kan du kolla om ett företag har eller saknar avtal med Unionen.

• I sökfunktionen hittar du företag som har kollektivavtal med Unionen
  • Här finns också de arbetsgivare som saknar kollektivavtal med Unionen, men som är verksamma inom vårt område (tjänstemannasektorn i det privata näringslivet

Har arbetsgivaren kollektivavtal med Unionen?*

Skriv in företagsnamnet följt av ort eller adress

* Hittar du inte arbetsgivaren i sökrutan?

Sökfunktionen letar i Unionens databas på arbetsställen där vi organiserar medlemmar. Om du inte har fått träff kan det bero på att arbetsplatsen inte finns i våra register ännu eller att arbetsgivaren finns utanför det privata näringslivet där Unionen är verksamt. Vi organiserar exempelvis inte medlemmar inom stat, kommun, landsting, bank, finans eller försäkring. Vem kan bli medlem och villkor

Du kan alltid kontakta Unionen om du vill veta om en arbetsplats har kollektivavtal med Unionen, både om du söker nytt jobb eller redan jobbar på arbetsplatsen eller om du vill veta något om innehållet i avtalet.

Mitt Unionen ser du som medlem om du loggar in dina medlemsuppgifter och om det finns kollektivavtal på din arbetsplats.

Ditt kollektivavtal

Om din arbetsplats har kollektivavtal med Unionen kan du logga in för att se ditt kollektivavtal.

Finns det fler sätt att kolla om företag har kollektivavtal?

Vilket kollektivavtal som gäller på en arbetsplats avgörs i huvudsak av vilken
arbetsgivarorganisation och vilket eller vilka fackförbund som är verksamma på arbetsplatsen. Om du vill veta vilka företag som har kollektivavtal utanför Unionens organisationsområde så kan du göra så här:

• Kontakta företaget direkt. Det kanske enklaste sättet att ta reda på om ett företag har kollektivavtal är att fråga HR-avdelningen eller den som är personalansvarig.

• Kontakta fackförbundet. Unionen har kollektivavtal i privat tjänstemannasektor, så kollektivavtal i andra sektorer syns inte i sökfunktionen på den här sidan. Ta reda på vilket fackförbund som organiserar medlemmar på arbetsplatsen och fråga dem.

• Kontakta arbetsgivarorganisationen. Många företag är medlemmar i en
    arbetsgivarorganisation som tecknar kollektivavtal . Du kan kontakta dessa
    organisationer och få reda på om ett specifikt företag är medlem och om det omfattas av något avtal. Hos Arbetsgivarverket hittar du information om kollektivavtal i statlig sektor.

• Databaser för kollektivavtal . Liksom Unionen på denna sida, så kan andra
    fackförbund ha sökbara databaser för just sina kollektivavtal . Du hittar mer
    information på respektive förbunds webbplats.