Aktuellt i avtalsrörelsen

Här hittar du aktuella artiklar och nyheter om Unionens arbete i avtalsrörelsen.

Avtalsnyhet: Avtalsrörelsen 2025 rullar i gång och nu kan du som medlem och förtroendevald påverka vilka frågor vi ska prioritera i förhandlingarna. Under våren 2024 finns det många möjligheter att göra sin röst hörd i det vi kallar för insamlingsfasen. Vi vill veta vad som är viktigast för dig. En god löneutveckling? Tydligare regler vid distansarbete? Ökad möjlighet till ostörd fritid?
Avtalsnyhet: På måndagen blev det sista avtalet i avtalsrörelsen 2023 klart.
Avtalsnyhet: På tisdagen blev ett nytt avtal klart för Unionens medlemmar på avtalsområde Almega Tjänsteföretagen Call/contactcenter och Marknadsundersökningsföretag.
Avtalsnyhet: Unionens medlemmar med anställning i olika idrottsförbund och idrottsföreningar har fått ett nytt avtal som gäller från och med 1 november och 24 månader framåt.
Avtalsnyhet: Nu har Unionen växlat krav på det sista återstående av kollektivavtalen som ska omförhandlas under avtalsrörelsen 2023.
Avtalsnyhet: På fredagen växlade Unionen krav på avtalsområde Arbetsgivaralliansen Branschavtal Idrott. Nu väntar förhandlingar med sikte på ett nytt avtal innan det nuvarande löper ut 31 oktober.
Avtalsnyhet: Nu inleder vi sluttampen på avtalsrörelsen 2023. Några få avtalsområden finns kvar och förhandla. Unionen har nyligen växlat krav med Almega Tjänsteföretagen - Call/Contact Center och Marknadsundersökningsföretag.
Avtalsnyhet: Unionen har tecknat nya kollektivavtal på avtalsområdena Visita Besöksnäringens tjänstemannaavtal och Medieföretagen Tidningsföretag.
Avtalsnyhet: Unionen har tecknat nytt kollektivavtal med Almega Kompetensföretagen. Avtalet följer märket och gäller tjänstemän inom rekrytering, bemanning och omställning.
Avtalsnyhet: Nyligen har Unionen tecknat kollektivavtal med Kompetensföretagen, Fastigo, Svensk Handel Apoteksanställda, Byggföretagen och Svensk Handel Systembolaget.
Avtalsnyhet: Kollektivavtalet Tjänsteföretag upphör. Medlemmar inom avtalsområdet kommer att omfattas av villkoren inom kollektivavtalet Industriföretag. Dessutom byter Industriföretag namn till Tjänstemän inom näringslivet, för att tydliggöra att det nu omfattar de båda tidigare avtalens verksamheter och tjänstemän. Dessutom finns nu ett nytt kollektivavtal på plats för de kommande två åren.
Avtalsnyhet: Kollektivavtal har nyligen tecknats för avtalsområden inom Medieföretagen, Fremia, Arbetsgivaralliansen, Vårdföretagarna och Almega och Svensk Scenkonst.
Avtalsnyhet: Nya kollektivavtal har nyligen tecknats inom avtalsområdena Almega Tjänsteförbunden Säkerhetsföretag, Svensk Handel Apoteksanställda, Almega Tjänsteförbunden Apotek, Svenska Flygbranschen – kabinanställda i Sverige, Almega Medieföretagen fd Sif MIA, Almega Tjänsteförbunden Utbildningsföretag, Föreningen Installatörsföretagen, Glasbranschföreningen, Maskinentreprenörerna, Måleriföretagen, Plåt- och ventföretagen
Avtalsnyhet: Unionen har idag tecknat avtal med Svensk Handel gällande avtalsområdena Handelns tjänstemannaavtal och avtalet för Tjänstemän inom detaljhandeln, DT-avtalet. Efter tuffa förhandlingar kunde till slut en överenskommelse träffas som är bra för Unionens medlemmar.
Avtalsnyhet: På fredagen blev ytterligare att avtal klart i årets avtalsrörelse. Denna gång för medlemmar inom avtalsområde Motorbranschen.
Avtalsnyhet: Nu har avtal träffats inom Byggföretagen samt inom följande av Almegas avtalsområden: Tjänsteförbunden Serviceföretagen, Tjänsteförbunden Utveckling och Tjänster, Tjänsteföretagen Tjänstemannaavtalet 259 / MIA-HTF och Tjänsteförbunden Lagring och distribution.
Avtalsnyhet: Ytterligare ca 8 500 medlemmar har idag fått nytt kollektivavtal då Unionen och Almega kommit överens inom avtalsområde Telekom.

Avtalsnyhet: Nya kollektivavtal har idag tecknats mellan Unionen och Almega Tjänsteföretagen Tjänstemannaavtalet, Medieföretagen (fd MIA HTF) samt Almega Tjänsteförbunden Lagring och distribution.
Avtalsnyhet: Den 31 mars klubbades industriavtalet som i sin tur sätter det så kallade märket. Nu har de första avtalen även tecknats i tjänstesektorn där avtal med Almega träffats för medlemmar inom avtalsområdena IT och Innovation.
Avtalsnyhet: Unionen och arbetsgivarnas parter har kommit överens om nya kollektivavtal för tjänstemän inom industrin. Det betyder att vi har ett märke som är normerande även i kommande förhandlingar med arbetsgivare inom andra områden.