Allt om Unionenveckan

Unionenveckorna genomförs två gånger per år – en på våren under vecka 6 och en på hösten under vecka 38. Det här är en tid då hela förbundet kraftsamlar för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Vi träffar medlemmar och värvar nya, vi arrangerar aktiviteter och syns i annonser – allt för att berätta att vi finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Beställ kampanjmaterial till vecka 38!

Tema kompetens under höstens Unionenvecka

Vecka 38, den 17–23 september, är det dags för nästa ”Unionenvecka”. Då kraftsamlar som vanligt hela förbundet för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Ni som förtroendevalda har en nyckelroll genom att på er arbetsplats berätta att Unionen finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Tema: Kompetensutveckling

Genom att hela tiden kompetensutveckla dig ökar du företagets men också din egen konkurrenskraft. Du sitter säkrare på jobbet – eller kan lättare ta nästa steg i karriären. Därför är kompetensutveckling temat för nästa Unionenveckan. Eftersom veckan är en värvande aktivitet ligger fokus på att du som medlem kan få upp till 13 300 kronor för bl a böcker och avgifter om du går en kurs, från vårt studiestöd.

Unionens hjärtefråga

”Kompetens ger kraft” är en av Unionens hjärtefrågor. Vi driver frågan om kontinuerlig kompetensutveckling som en viktig investering för arbetsgivarna i ett arbetsliv som förändras i snabb takt med globalisering och digitalisering. Vi kräver att det offentliga utbildningssystemet utvecklas och erbjuder studier i former som passar yrkesverksamma och vi pekar på att studiefinansieringen behöver utvecklas så att de som jobbar faktiskt har råd att vid behov gå tillbaka till skolbänken.

Nu kan ni beställa kampanjmaterial!

Kampanjpåse till UnionenveckanHoppas ni vill vara med och synliggöra kompetensfrågan och Unionen på er arbetsplats under Unionenveckan. Nu kan ni beställa färdigpackade påsar och andra kampanjmaterial framtagna särskilt för Unionenveckan.

Gå till materialbeställningssidan

KompetensfikabildFikakit för att prata kompetens

Till Unionenveckan kommer alla klubbar och ombud kunna beställa ett självinstruerande bildspel för att hålla ett fikamöte och prata kompetensutveckling. Ta gärna kontakt med regionkontoret för att höra vilket stöd ni kan få i samband med aktiviteten.

Vad händer i er region?

Ta gärna kontakt med Unionenkontoret i er region för att få veta mer om vad som händer i er del av landet i samband med Unionenveckan och vilket stöd ni kan få i era aktiviteter.

gbg_tag.jpg

Så gör ni värvande "skrivbordsbesök"

Ett sätt att synas och värva på arbetsplatsen är att göra "skrivbordsbesök" eller "Unionentåg" där ni går från skrivbord till skrivbord och pratar jobbfrågor och medlemskap. Läs en checklista inför, under och efter aktiviteten.
Tipsfråga under Unionenveckan

Tipsfrågor till Unionenveckan

Färdiga frågor med 1X2-alternativ om ekonomi, lön, arbetstider, inflytande, kompetensutveckling, kollektivavtalet och medlemskapet.
Arbetsplatsombudet Minna

Arbetsplatsombudet Minna: "Det är så otroligt värt det!"

”Unionenveckan öppnar för samtal om hur vi har det på jobbet” .