Unionens roll i det nya arbetslivet

Vi har tagit fram verktyg för att göra det nya arbetslivet lite lättare och begripligare.

Vi tycker det är spännande med utveckling. Därför är det fascinerande när vi snubblar över siffror som säger att många av alla yrken 2030 inte ens finns idag! Vi behöver med andra ord utvecklas en hel del för att passa framtidens arbetsmarknad.

Profetior är svåra, men desto intressantare att ta del av. Det vi vågar påstå om framtiden är att vi fortfarande kommer att arbeta i någon form. Kanske inte mot en arbetsgivare i samma utsträckning, utan mer för oss själva eller mot en plattform.

Det skapar både möjligheter och utmaningar. Fördelen med en arbetsgivare är att de har skyldigheter. Vad händer om vi tar bort det ansvaret? Vi kan inte kasta bort 100 år av arbetsrättsliga framsteg bara för att arbetsmarknaden förändras.

Vi behöver därför hitta nya lösningar även om det kräver att vi återuppfinner oss själva lite grand. Inget konstigt med det. Att iterera, vara co-creative och crowd-funded är bara moderna ord på klassiskt fackligt tänk. Engagemang och kundinsikter har utformat det fackliga erbjudandet sedan dag ett.

Så, oavsett hur du får din inkomst eller vad du arbetar med om 20 år kommer vi vara där och se till att du har rätt till pension, friskvårdsbidrag,  kompetensutveckling, robotstöd, och tre veckors VRsemester eller vad du nu behöver för att utvecklas.

Ditt bästa har alltid varit vårt fokus, och kommer att fortsätta vara det även i framtiden.

Läs mer på Hur jobbar du - vår specialsajt om det nya arbetslivet

Ja Nej