11 tecken på mobilberoende

Och tipsen som ger dig och din telefon en sundare och smartare relation. Och mer fokus.

Mobilen i sängen

Få saker har underlättat arbetslivet så mycket som din smartphone. Du behöver bara en manick för att prata i telefonen, ha videosamtal, mejla, boka möten, fota eller söka information. Den gör dig flexibel, eftersom du inte behöver vara på plats för att vara närvarande på jobbet.

Men – mobilen är också en beroendeframkallande sak. Och det spelar ingen roll varifrån  push-notiserna kommer– effekten är den samma. Det drar igång kortisolproduktionen i din kropp, stör ditt fokus, och drar ner din prestationsförmåga avsevärt. Den vill ha din uppmärksamhet, och lyckas. Ja, den föder ett ”beroende”. Vissa drabbas av stress eller lätt ångest om de inte har sina telefoner. Fenomenet kallas nomofobi, alltså ”no mobile phobia.” Är du mobilberoende? Kolla här: 

11 symptom på mobilberoende

 

  1. Du greppar ofta mobilen och ”kollar runt” i olika appar, trots att du har annat att ägna dig åt.
  2. Tiden du ägnar åt mobilen har ökat, och du önskar ofta att du var lite mindre uppkopplad.
  3. Du sover med din telefon under kudden eller bredvid sängen.
  4. Du kollar mobilen det sista du gör på kvällen, och det första du gör när du vaknar.
  5. Du spenderar mer tid på att mejla, messa, tweeta etcetera än att prata med människor IRL.
  6. Du kommer på dig själv med att svara på mess, mejl, inlägg på instagram etcetera, trots att det stör andra aktiviteter du håller på med, som att lyssna på mötesdeltagare, laga mat, träna eller prata med vänner.
  7. När du går hemifrån, så har du ALLTID mobilen med dig.
  8. Du känner olust om du har glömt luren hemma, i bilen eller om du inte har täckning.
  9. Du har telefonen bredvid dig, helst på bordet, även när du äter lunch eller fikar med kollegor.
  10. När din telefon ringer, surrar eller vibrerar, vill du instinktivt kolla av vad det är.
  11. Du vill kolla upp fakta direkt i en diskussion. Och känner ett litet påslag av frustration om du inte kan eller får googla fram svaret.

7 sätt att minska ditt mobilberoende (och få fokus)

 

Din mobil kanske är din favoritkollega. Ja, en bättre assistent har du aldrig haft. Men den är också en anledning till den ökande stressen i arbetslivet – eftersom den ständigt pockar på din uppmärksamhet med sitt plingande, surrande och sina ”måste agera på nu-notiser.” Och den inkräktar på ett sätt som andra kollegor aldrig skulle få för sig att göra. Den avbryter dig mitt i samtal, ja, den följer till och med dig in på toan. (Tänk om Lina eller Samir skulle göra det!?)

Du måste inte göra slut med mobilen, men precis som du måste sätta gränser för andra energitjuvar, ska du göra det för mobilen också. Och inte bara du, även arbetsgivaren måste ha en tillgänglighetskultur, som uppmuntrar till att du får den fritid och återhämtning du behöver.

Så här får du och telefonen en sundare, smartare relation, där mobilen är vad den bör vara – en hjälpreda, inte en stjälpreda:

  • Fokus på rätt sak – sitter du och jobbar med något som kräver din uppmärksamhet, så försök vara i just det, inte i tusen saker samtidigt. Många tror att de kan multitaska, men det man egentligen gör är att växla uppmärksamhet fort, vilket tröttar ut hjärnan.

    Få mer fokus: Stäng av mobilen eller sätt den på ljudlöst ibland. Istället för att känna att du förnekar dig mobilen, tänk att du spenderar mer tid på ditt jobb och ditt liv.

  • Sluta zombie-kolla – hur ofta tar du upp mobilen för att bara kolla en grej? Det kan vara något så enkelt som att du tänkte se vad tiden är, men en halvtimme senare vaknar du upp och undrar vart tiden tog vägen.
    Få mer fokus: Gör det besvärligare att använda mobilen. Fixa ett ”farthinder”, som gör att du tänker till en sekund innan du slentrianmässigt klickar igång mobilen. Det kan vara att sätta en hårsnodd runt telefonen, eller att ha texten ”vill du verkligen kolla på mobilen just nu?” som skärmsläckare.
  • Stäng av notiser – många flaggar för att få din uppmärksamhet, och lyckas. För mobilen ger dina hjärna små belöningar, frigör vanebildande och njutbara hormoner, när du kollar på den, vilket innebär att du vill göra samma sak igen. Den erbjuder också underhållning när du är uttråkad och gemenskap när du känner dig ensam. Men om tänker efter så är de flesta notiser inte ens från människor. Det kan vara en handelsplats som vill erbjuda rabatt, eller Aftonbladet som berättar om senaste nytt. Notiserna vill lura in dig i appar du inte behöver ”hänga med” för stunden.
    Få mer fokus: Gå in på Inställningar > Notiser och stäng av alla ljud, banderoller, och brickor från appar som inte skickar meddelanden från kollegor och andra verkliga människor.
  • 50 nyanser av grått – din hjärna kittlas av alla färgglada ikonerna på hemskärmen. Går helt enkelt igång på dem. Genom att använda gråskala, så får du inte samma direkta belöning av att kolla på mobilen.
    Få mer fokus: Gå in på Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Skärmhjälpmedel > Färgfilter.
  • Städa upp på hemskärmen – alltså den första skärmen du kommer till när du trycker på telefonen. Ha bara de 2-3 viktigaste apparna där, som mejl, telefon, och kamera. De få saker du behöver dagligen i ditt jobb.
    Få mer frid: Flytta andra appar från första skärmen till andra eller tredje. Speciellt appar som du lite omedvetet tenderar att försvinna in i.
  • Ladda batterierna – man kan önska att det första och sista man gör på en dag är att pussa på sin partner eller krama sin katt. Men för många är mobiltelefonens ljus det sista som lyser upp ens dag, och det första man greppar efter på morgonen. Ja, vissa vaknar till och med mitt i natten och scannar av sms och ”likes.”
    Få mer fokus: Separera dig från mobilen. Plocka fram den gamla väckarklockan, och ladda din mobil utanför sovrummet. Det är bästa sättet för er båda att få ladda batterierna i lugn och ro.
  • Messa mindre – det är vanligt att folk missförstår mess, även när du kryddar dem med emojis.
    Få mer fokus: Röstmeddelanden gör det lättare att fånga upp ton, känslor och nyanser i rösten, och misstolkas därför inte lika ofta. Dessutom kräver de inte din fulla uppmärksamhet när du skickar dem.

(Källor: Harvard, KI och boken”How to break up with your phone” av Catherine Price.)

 

 

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg