Första jobbet

Grattis, jobbet är strax ditt! Nu står du inför en rad nya uppgifter och utmaningar – så vad är viktigt att tänka på i början?

När det är dags att börja på sitt första "riktiga" jobb dyker det ofta upp frågor om vad som egentligen gäller kring lön, anställningsvillkor, förmåner mm.

Vad bör jag kolla upp innan jag skriver på?

I glädjen över att ha landat sitt första jobb kan man vara ivrig att skriva på anställningsavtalet utan att kanske riktigt kolla upp vad det faktiskt innebär. Gunilla Krieg,  ombudsman  på Unionen har lång erfarenhet av möten med medlemmar som likt dig ska ta sitt första kliv ut i yrkeslivet.

Gunilla Krieg, ombudsman på Unionen

Gunilla Krieg

Ombudsman

Gunilla har lång erfarenhet av möten med medlemmar som ska ta sitt första kliv ut i yrkeslivet.

Gunillas tips om vad du ska undersöka innan du skriver under ditt  anställningsavtal :

1. Be om tid att fundera
    Ta med avtalet hem och kontrollera oklarheter, t ex genom att skicka avtalet till Unionen för avtalsgranskning innan du skriver under. Det är klart att det kan kännas motsträvigt att inte vilja skriva under vid sittande möte, när du just blivit erbjuden drömjobbet – men det kan också signalera seriositet att förklara att du vill titta på avtalet i lugn och ro innan du skriver under. En annan väg är att när den nya arbetsgivaren eller rekryteraren ringer och berättar att du fått jobbet så passar du på att be den personen mejla över anställningsavtalet så att du hinner titta igenom det innan du skriver under.
  2. Kolla om det finns  kollektivavtal  på företaget
    Om det inte gör det behöver du förhandla upp lönen för att själv skaffa dig förmåner som liknar de som finns i kollektivavtalet och reglera tjänstepension, alla försäkringar, övertidsersättning  ,  föräldralön  och mycket mer i ditt eget anställningsavtal.
  3. Vad står det i anställningsavtalet?
    Det är viktigt att du förstår allt som står i anställningsavtalet. Om du är tveksam om vad något betyder, fråga arbetsgivaren och be dem förtydliga eller bekräfta skriftligt, t ex om provisionslönesystemet är komplicerat.
  4. Finns det en konkurrensklausul?
    Kontrollera att du inte blir bunden av en konkurrensklausul som hindrar dig från att starta eget, börja hos ett annat företag i branschen och förhandla upp din lön när du blir erbjuden andra jobb i branschen.
Jippi - det finns kollektivavtal

Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?

Finns kollektivavtal är de flesta och viktigaste villkoren redan på plats. Du behöver i princip bara behöver komma överens med arbetsgivaren om vad du ska ha i lön när du tackar ja till en anställning.
Åh nej det saknas kollektivavtal

Saknas det kollektivavtal?

Saknas det kollektivavtal där du jobbar är det en hel del du behöver fundera över när det gäller villkor kring lön, tjänstepension, arbetstid, föräldralön, uppsägningstid och mycket annat.
Unionens rådgivare berättar om vikten av kollektivavtal för anställningsavtalet

Hur ska ett bra anställningsavtal se ut?

Det beror på om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen eller inte. Sara Andersson, rådgivare på Unionen berättar om varför det är så avgörande att ha koll på om det finns ett kollektivavtal .
Unionen granskar ditt anställningsavtal

Vi granskar ditt anställningsavtal

Det kan vara svårt att veta vad anställningsavtalet ska innehålla och hur avtalet ska tolkas. Vill du ha hjälp med att granska ditt anställningsavtal innan du skriver på, skicka det till oss så hjälper vi dig.