Ersättning tillsammans med aktivitetsstöd

Unionens inkomstförsäkring gäller jämsides med aktivitetsstöd (ersättning från Försäkringskassan om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program).

Unionens inkomstförsäkring gäller som komplement om du har aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

Om din inkomst fastställts till mellan 20 900-25 025 kr täcks din inkomst helt av Försäkringskassans aktivitetsstöd under de 100 första ersättningsdagarna. Från Dag 101 till 150/200 kan du få inkomstförsäkring för att täcka upp så din totala ersättning från Försäkringskassan tillsammans med inkomstförsäkringen når upp till 80 % av din inkomst.

För att vi ska kunna betala ut ersättning är det viktigt att du under hela din period med aktivitetsstöd skickar in kopior på dina utbetalningsspecifikationer från Försäkringskassan till oss, även om dessa infaller under ersättningsdag 1-100, detta för att samordningen med a-kassans ersättningsdagar ska fungera. Om din fastställda lön ligger över 25 025 kr kan du få ersättning från inkomstförsäkringen redan från första dagen.

Har du möjlighet går det bra att skicka in underlaget via e-post till följande adress: medlemsforsakring@unionen.se (ange ditt ärendenummer i ämnesraden)

Väljer du att skicka in underlaget med vanliga posten så skickar du de till följande adress: Unionen Medlemsförsäkring AB, 105 32 Stockholm