Inkomstförsäkring från annat förbund

Om du är ansluten till en inkomstförsäkring via ett annat fackförbund kan du tillgodoräkna dig tid.

Om du har en inkomstförsäkring från ett annat fackförbund kan du tillgodoräkna dig tid, (försäkringstid och arbetad tid) i den försäkringen för att kvalificera dig i Unionens inkomstförsäkring. För att vi ska kunna räkna ihop kvalifikationstiderna får inget uppehåll finnas mellan dina försäkringar. Privat tecknad inkomstförsäkring kan inte tillgodoräknas.

Om du går med i Unionen och blir arbetslös innan du varit ansluten till Unionens inkomstförsäkring i minst 12 månader så kontaktar du ditt tidigare fackförbunds inkomstförsäkring och ber att de skriver ut ett intyg som styrker vilken period du varit försäkrad hos dem. Om du ansöker om ersättning från oss vill vi att du skickar intyget från din tidigare fackförbunds inkomstförsäkring och ditt arbetsgivarintyg.

Observera att detta intyg endast behöver skickas in om du blir arbetslös innan du varit med i Unionen i 12 månader.

Du kan även tillgodoräkna din kvalifikationstid i ett annat förbunds motsvarande tilläggsförsäkring. För att vi ska kunna räkna ihop kvalifikationstiderna får inget uppehåll finnas mellan dina försäkringar.

Mer information finns i våra villkor.