En rådsida

En rådsida ska ge snabb och konkret information. Det är en av våra mest besökta sidtyper och driver mycket trafik. Därför är det viktigt att innehåll och rubriker är väl anpassade efter den information våra användaren letar efter.

En rådsida ska vara enkel och tydlig. Inled gärna med H2.

När vi skriver ett råd utgår vi från vad våra besökare behöver veta, och inte främst vad Unionen vill berätta. Det ska gå snabbt att hitta det viktigaste. Därför hålls ett råd med fördel enkelt och kortfattat. Bilder och funktioner undviks helt om de inte tillför något. Den viktigaste informationen kommer först.

Skapa högre läsbarhet med nya funktioner. Nästa rubrik är H3.

Vårt gränssnitt ger oss möjligheter att lätta upp och strukturera informationen på texttunga sidor.

Listor är ett bra sätt att skapa läsbarhet och bryta ut information ur texten.

1. Lista
  2. Lista
  3. Lista

Eller i en checklista:

• Lista

Eller en vanlig punktlista

• Lista

Ett annat sätt att underlätta läsbarheten  är att dölja information som "utfällbar text". Det är viktigt att tänka på att denna information då döljs från sökmotorerna och bara ska användas i de fall texten inte är viktig för innehållet som helhet. Till exempel vid räkneexempel eller kompletterande information.

En rådsida ska tydligt ange nästa steg

Vi bör alltid vara tydliga med hur informationen på rådet relaterar till övrig information på webbplatsen.  Jag som medlem ska veta om jag kan få bättre hjälp genom att ringa eller logga in. Vi listar endast kontaktkort på rådsidorna i de fall vi med säkerhet vet att vi kan erbjuda mer information via telefon.

Använd med fördel "Läs mer"-funktionen för att peka användaren i rätt riktning mot vidare läsning eller engagemang.  Vi har möjlighet att lista råd, dokument och länkar, men  målet är att erbjuda så tydliga vägar som möjligt och därmed hålla alternativen få och relevanta genom ett snävare redaktionellt urval.

Genom ett mer relevant urval hjälper vi besökaren att hitta rätt och dra nytt unionen.se på ett bättre sätt.