Ge tid för reflektion

I den första delen ur föreläsningen ”Stressen i våra liv – vän eller fiende?” tittar vår stresscoach Caroline Wiklund närmare på vad som hände när stress blev en folksjukdom.

I den här filmen får du ett kort smakprov på vad den första delen av föreläsningen handlar om.

Logga in för att se mer

Som medlem kan du se hela första delen av föreläsningen genom att logga in här nedanför.

Se hela första delen.

Långvarig och kortvarig stress

I den första delen tittar Caroline närmare på skillnaden mellan kortvarig och långvarig stress. Det är den långvariga stressen vi framförallt ska se upp med eftersom den kan göra oss sjuka. Caroline går in på hur det har sett ut historiskt – och vad de senaste årens ökade prestationskrav och digitalisering, med ständig uppkoppling och påkoppling, innebär för oss människor. Och om vikten av återhämtning.

Det handlar om att medvetandegöra vad det är i tillvaron som får mig att må bra, så jag kan fortsätta med det. Det är som med träning, du kan inte träna hårt i ett halvår och sen lägga av – du måste med jämna mellanrum hitta tid för reflektion, säger Caroline.

Se de andra delarna av föreläsningen

Långvarig stress

Ibland övergår den prestationshöjande, energigivande stressen till en lågintensiv stressbelastning som nöter ner delar av vårt stressystem. Vad händer då?

Hur minskar vi stressen?

Definiera vad som triggar igång din stress och enkelt sagt minska det som ökar stressen och öka det som minskar den. Genom att göra det kan vi till slut må bättre.

Ditt chefsansvar när någon blir utbränd

Antalet medarbetare som arbetar sig sjuka växer i Sverige. Framför allt märks det bland unga högpresterande kvinnor. Men de ökar hos alla grupper av medarbetare.