Unionens klubbar: 6 av 10 företag kommer drabbas av de höga elpriserna

Knappt hälften av Unionens klubbar uppger att företaget de arbetar på har påverkats negativt av de höga elpriserna, och andelen väntas växa ytterligare det kommande halvåret. Det visar en ny undersökning från Unionen. – Nu måste politikerna vara snabba och få stöd på plats så att jobb inte försvinner i onödan, säger Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

2022-10-13

Vintern kommer innebära stora utmaningar för svenska företag och hushåll. Samtidigt som priserna på mat och insatsvaror har ökat kraftigt och räntorna går upp står vi inför en vinter där elpriserna väntas bli extremt höga. Unionen har undersökt hur företag där förbundet har klubbar påverkats av och arbetar med att hantera de höga elpriserna.

Nästan hälften av klubbarna anger att företaget redan påverkats negativt av det höga elpriset under det senaste året. De negativa effekterna av elpriserna väntas också öka ytterligare det kommande halvåret. Nästan 6 av 10 klubbar förutser en negativ påverkan och var fjärde klubb anger att denna påverkan kommer att vara stor eller mycket stor. Effekterna är extra stora för industrin. Var tredje industriklubb, 33 procent, förutser stora eller mycket stora negativa effekter.

–  Elpriserna slår extra hårt mot delar av svensk industri, som ofta är energiintensiv och påverkar särskilt dem som finns i elprisområde 3 och 4. Det är livskraftiga företag som nu får en chock som de skyndsamt måste få hjälp att hantera, säger Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.

Läget för företagen leder bland annat till höjda försäljningspriser. Av de företag som hittills påverkats negativt har en tredjedel redan höjt försäljningspriserna för att kompensera sig för av de höga elpriserna. Var fjärde av de påverkade klubbarna anger att ytterligare höjningar av försäljningspriserna väntas.

–  Att företagen försökt höja försäljningspriserna för att klara elkostnaderna är inte konstigt. Men det kommer bli allt svårare framöver, när kunderna pressas ekonomiskt. Vissa företag har marginaler att ta av, men inte alla. Det riskerar leda till att jobb försvinner, säger Katarina Lundahl.

En avgörande pusselbit för att få lägre priser i vinter är att få ner elkonsumtionen. Energimyndigheten har i dagarna sjösatt en kampanj för att konsumenterna ska minska energianvändningen. Det är bra, men kommer inte räcka. Det behövs också ekonomiska stöd.

–  Det är oroväckande att Sverige är så senfärdiga att få stöd på plats jämfört med andra länder. Företag och hushåll behöver besked senast i början på november och utbetalningar innan årsskiftet. Stöden måste utformas smart så att alla har incitament att spara el, men också vara enkla för att kunna komma på plats snabbt. Det talar för till exempel sänkta energiskatter och partiella pristak på el vid höga priser. Det skulle både sänka inflationstakten och rädda företag och jobb, säger Katarina Lundahl.

Om undersökningen

Resultaten är hämtade ur Unionens Branschbarometer, som riktas till förbundets förtroendevalda inom näringslivet. Förtroendevalda från 376 klubbar på företag med sammanlagt 403 000 anställda i Sverige har deltagit. Undersökningen genomfördes 26 september till 3 oktober.

Vill du ta del av undersökningen i sin helhet? Kontakta Unionens presstjänst så mejlar vi den till dig.