Unionens konjunkturprognos - rekordstarka framtidsutsikter enligt Unionens fackklubbar

Trots stigande inflation och krig spår Unionen en fortsatt stark svensk arbetsmarknad och en god ekonomisk tillväxt. Det visar Unionens konjunkturprognos som släpps idag.

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

2022-05-18

Tillsammans med prognosen presenteras också enkätundersökningen Branschbarometern, där Unionens fackklubbar spår rekordstarka utsikter för det egna företaget kommande halvår. Tongångarna är positiva i alla näringslivets branscher.

– Optimismen om framtiden är stor ute på företagen, trots turbulensen i omvärlden. Släppta restriktioner ger draghjälp samtidigt som efterfrågan på svensk export fortsätter vara stark framåt, säger Katarina Lundahl, Unionens chefsekonom.

Det här gör att företagen vågar anställa och investera. Klubbarna spår den största sysselsättningsökningen sedan undersökningens start för över 10 år sedan.

– Sverige har snart den lägsta arbetslösheten på 15 år och vi tror att arbetsmarknaden fortsätter gå starkt framöver. Det är fantastiskt att svenska företag skapar så många jobb, men kompetensbristen blir ett allt mer akut problem, säger Katarina Lundahl.

Hög inflation och stigande räntor dämpar konjunkturutvecklingen mot slutet på året och BNP-tillväxten spås landa på drygt tre procent i år och två procent nästa år.

– Men vi ser att Sverige har fördelar som gör att vi klarar av rådande turbulens bättre än många andra länder. Det gör att vi kan fortsätta ta marknadsandelar och stärka vår konkurrenskraft. Det är en styrka nu när vi snart går in i avtalsrörelsen, säger Katarina Lundahl.

Unionens konjunkturprognos Sveriges mest träffsäkra prognos

Unionens BNP-prognoser är erkänt pricksäkra. Konjunkturinstitutets utvärdering visade att Unionens ekonomer gjorde Sveriges mest träffsäkra BNP-prognoser för 2021.

Läs Unionens Konjunkturprognos maj 2022

Fakta om Branschbarometern

Unionen genomför två gånger per år Branschbarometern – en enkätundersökning bland de av förbundets klubbar som har minst 20 medlemmar och vars arbetsgivare är en del av det privata näringslivet. Huvudfokus i undersökningen är klubbarnas bedömningar av företagens utsikter inför det kommande halvåret, satt i relation till det senaste halvårets utveckling.

Branschbarometern baseras på bedömningar från 507 klubbar på 441 företag med sammanlagt 470 000 anställda i Sverige. Undersökningen genomfördes under perioden 29 mars – 11 april.

Skillnaden i antalet klubbar och företag beror på att det i vissa fall inkommit svar från flera klubbar inom samma koncern. Det angivna antalet anställda som svaren representerar är korrigerat för detta.