Unionen: Så blir återgången till kontoret säker

Regeringen meddelar idag att man tar bort merparten av restriktionerna mot covid-19 från den 9 februari. Även rådet om att alla som kan ska arbeta hemifrån när arbetet tillåter det försvinner. För att inte öka smittspridningen uppmanar statsministern arbetsgivare till en successiv återgång till kontoren. Hur gör man det på bästa sätt?

Unionens förbundsordförande Martin Linder

2022-02-03

– När arbetsplatser nu äntligen kan planera för att återgå till kontoren är min uppmaning till arbetsgivare och chefer är att de involverar medarbetare och arbetsmiljöombud i planeringen. Lyssna och ta tillvara på deras synpunkter, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

En arbetsplats är skyldig att se över arbetsmiljön när den förändras, vilket den ju gör när vi efter en tid hemma återvänder till kontoret.

Även om många återvänder till det kontor man lämnade kan mycket vara annorlunda nu. Det har kanske kommit nya kollegor som man ännu inte har träffat, arbetsgivaren kan ha anställt mer personal men inte utökat lokalerna eller så har det fungerat väldigt bra att jobba hemma och man vill gärna fortsätta att göra det.

– Alla är olika, vissa kan inte vänta på att få träffa kollegorna medan andra känner sig mer tveksamma inför att sätta sig i ett kontorslandskap igen. Diskutera tillsammans hur ni ska jobba framöver och dra nytta av de erfarenheter vi gjort av att jobba på distans och mer flexibelt.

– Ta hjälp av arbetsmiljöombud eller fackliga representanter, de är experter på det här, säger Martin Linder.

Unionens tips inför återgång till kontoret

  • Involvera medarbetare och arbetsmiljöombud i planeringen. Lyssna och ta tillvara på deras synpunkter! Att det finns en plan för hur arbetet ska bedrivas efter pandemin skapar trygghet och minskar oron för framtiden.
  • Tänk på att människor har olika förutsättningar och att arbetsgivaren måste anpassa arbetsmiljön efter det. Allt passar inte alla.
  • Arbetsgivare och chefer har en skyldighet att se över arbetsmiljön när den förändras, vilket den ju gör när vi efter en tid hemma återvänder till kontoret.
  • Se över vilka risker som finns i den ”nya” arbetsmiljön. Det gäller både i den fysiska men även den sociala och organisatoriska. Riskerna ska åtgärdas och löpande följas upp.
  • Tänk på att ju tidigare man upptäcker problem, desto lättare är det att sätta in rätt åtgärder och undvika ohälsa.

Vill du veta mer? Prata med våra experter på arbetsmiljö

Kontakta Unionens presstjänst