Unionens konjunkturrapport: Ljusa utsikter för näringsliv och arbetsmarknad

Svensk ekonomi utvecklas starkt framåt. Aldrig under de 10 år som Unionen undersökt klubbarnas syn på framtiden har de bedömt tillväxtutsikterna så goda som nu. Det visar Unionens konjunkturrapport som släpps idag.

2021-11-17

Enligt Unionens fackklubbar är framtidstron positiv på bred front i det svenska näringslivet. Företagen har rekordhöga förväntningar om nyanställningar det kommande halvåret. Särskilt stark spås tillväxten av tjänstemannajobb bli inom branscherna IT- och telekom, byggsektorn, konsult och bemanning samt fordonsindustrin.

- Det ser ljust ut på arbetsmarknaden. Redan nästa år tror vi att arbetslösheten blir lägre än under förra konjunkturtoppen, säger Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.

Trots goda tillväxtutsikter hade den ekonomiska utvecklingen kunnat bli ännu bättre. Störningarna i leveranskedjorna fortsätter vara ett problem, men Unionens klubbar bedömer att de succesivt kommer avta och att man trots allt kan dra nytta framöver av den starka efterfrågan. Dessutom återhämtar sig delar av tjänstesektorn nu snabbt.

- Det som behövs nu är inte mer stimulanspolitik. Istället måste regeringen fokusera på att få bort flaskhalsar här på hemmaplan. Företagen måste kunna expandera och rekrytera. Här finns hinder i som snåriga tillståndsprocesser och omfattande kompetensbrist inte minst inom IT och teknik, säger Katarina Lundahl.

Unionens konjunkturprognos i 6 punkter:

1. Unionens fackklubbar tror på en stark utveckling för det egna företaget kommande halvår. Aldrig under de 10 år som undersökningen genomförts har klubbarna bedömt tillväxtutsikterna i det egna företag det kommande halvåret jämfört med det föregående som så starka som nu.

2. De positiva förväntningarna finns brett över hela näringslivet. Starkast är framtidsutsikterna inom fordonsindustrin. Särskilt stor är upphämtningen i stämningsläget för transport- och logistikbranschen jämfört med vårens underökning. Även i byggsektorn har humöret blivit mer positivt jämfört med i våras. Och de kunskapsintensiva tjänstebranscherna fortsätter att ånga på.

3. Hög tillväxt i år och nästa år. Unionen bedömer att svensk ekonomi kommer växa med 4,5 procent i år och med 3,8 procent nästa år. Stark konsumtionstillväxt, bra tryck i näringslivets investeringar och export blir viktiga drivkrafter bakom den fortsatta uppgången.

4. Flaskhalsar hämmar konjunkturuppgången. Delar av näringslivet hålls tillbaka sedan en tid av brister i tillgången på insatsvaror. Unionens klubbar spår dock att problemen succesivt kommer avta under resten av 2021 och första halvåret 2022.

5. Arbetslösheten fortsätter att sjunka. Läget på arbetsmarknaden har förbättrats de senaste månaderna, och Unionen spår att trenden fortsätter. Arbetslösheten enligt Arbetsförmedlingens mått landar i vår prognos på 7,9 procent i år och på 6,8 procent 2022.

6. Långtidsarbetslösheten minskar. Långtidsarbetslösheten har börjat minska igen efter den kraftiga ökningen under pandemin. Unionens bedömning är att utvecklingen kommer att fortsätta framöver och att långtidsarbetslösheten inte biter sig fast på samma sätt som skedde efter finanskrisen.

Läs hela Unionens konjunkturprognos här: Unionen om konjunkturen november 2021 | Unionen