Årets Nytänkare: Teres Kolbert, AA Logistik, Västerås

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och förbättra saker på sin arbetsplats. Teres Kolbert, AA Logistik Västerås, är Årets Nytänkare 2021.

Teres Kolbert
Klubbordförande och arbetsmiljöombud på AA Logistik i Västerås

2021-10-20

- Jag är väldigt glad för att jag vunnit. Jag har ett genuint intresse för arbetsmiljöfrågor och det är jättekul att bli uppskattad för något man verkligen brinner för, säger Teres Kolbert.

Teres Kolbert är arbetsmiljöombud på företaget AA Logistik i Västerås. Här har ledningen och facket hittat varandra och Teres har bidragit med många kreativa idéer, blad annat ett ”skyddsrondshjul” och checklistor för skyddsronderna. Hon har även sett till att det hela tiden finns möjlighet för de anställda att lämna synpunkter kring hur saker kan göras ännu bättre.

- Teres har gjort ett otroligt jobb och verkligen uträttat fackliga stordåd på jobbet. Hon har visat prov på engagemang, samarbetsförmåga och nyskapande på ett sätt som kan inspirera alla oss andra i vårt fackliga arbete, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande som har ingått i juryn för Årets Jobbhjältar 2021.

Juryns motivering

”För att med driv och delaktighet fått den fackliga verksamheten på rull i Årets klubb i Mälardalen 2020. En ambitiös satsning på medlemskommunikation, nya former för samverkan med arbetsgivaren och gränsöverskridande grepp i arbetsmiljöarbetet har bidragit till arbetsglädje och fackligt engagemang. En sådan positiv och initiativrik förändringsledare och friskhetsfaktor förtjänar att bli Årets Nytänkare.”

Årets Jobbhjältar pris i tre olika kategorier

Årets Jobbhjältar utses även i kategorierna: eldsjäl och uppstickare. Priset Årets Uppstickare går till Jessica Larsson, Huvudarbetsmiljöombud, SATS Hötorget och Årets Eldsjäl till Bengt Lindblom på Bilprovningen i Lycksele

- Det är Unionens 30 000 förtroendevalda ute på arbetsplatserna som är själva hjärtat i den fackliga idén och styrkan i Unionen: att medlemmarna och deras valda kollegor tillsammans påverkar och förbättrar villkoren och verksamheten. För din skull och alla andras. Detta är den svenska modellen när det är som allra tydligast och bäst, säger Peter Hellberg.

Teres Kolbert, Klubbordförande, AA Logistik
Telefon: 021-34 91 04