Elisabeth Sasse – ny kanslichef på Unionen

Unionen, Sveriges största fackförbund, välkomnar Elisabeth Sasse som ny kanslichef.

2021-10-14

Elisabeth Sasse kommer närmast från Folksam där hon i tio år verkat som affärsområdeschef och ingått i koncernledningen. Under sin tid på Folksam har hon också ingått i koncernens dotterbolags styrelser som ordförande eller ledamot. Dessförinnan har Elisabeth bland annat ansvarat för kollektivavtalad pension och försäkring för tjänstemän och akademiker anställda i kommuner, regioner och i staten.

”Jag står fast förankrad i den fackliga myllan och det känns tryggt. Mina tio år i ledningen för en av Sveriges stora försäkringskoncerner har gett mig kunskap, erfarenhet och viktiga insikter som kommer att bli värdefulla i mitt nya uppdrag” säger Elisabeth Sasse.

Unionens förbundsordförande Martin Linder är både stolt och glad över rekryteringen:

”Med rekryteringen av Elisabeth Sasse får Unionen en tydlig och närvarande ledare som drivs av att göra nytta och skapa förändring. Unionen är en stor arbetsplats, ett stort förbund, där det krävs att högsta ledningen har förmåga att balansera det långsiktiga arbetet med kortsiktiga mål. Med Elisabeth får vi en erfaren och handlingskraftig kanslichef som jag är övertygad om kommer bidra till en verksamhet med fokus på gemensamma mål och medlemsnytta”

”Nu sluts cirkeln” säger Elisabeth. ”För 25 år sedan klev jag in genom dörrarna på Tjänstemannaförbundet HTF, ett av de två förbund som senare bildade Unionen, för att under ett par år jobba med socialförsäkringsfrågor. Hade någon sagt då att jag skulle få chans att leda hela Unionens dagliga arbete så hade jag inte vågat tro att det var sant. Jag vet att det finns ett stort och genuint engagemang hos chefer och medarbetare i Unionen och det ska bli ett sant nöje att sätta igång jobbet tillsammans med alla dem. Idag är jag otroligt stolt och glad!”

Elisabeth Sasse tillträder den 1 februari 2022.

För mer information kontakta Unionens pressjour på 08-504 151 00 eller press@unionen.se