Så vill kvinnor förändra tech-branschen

Förminskande, en grabbig kultur och trakasserier på arbetsplatsen. Det är några av anledningarna till att kvinnor lämnar tech-branschen. Nu har kvinnor inom branschen tillsammans tagit fram en kravlista på vad som måste ändras för att de ska vilja stanna kvar.

2019-10-25

Fyra av tio kvinnor lämnar tech-branschen, mycket på grund av den mansdominerade kulturen på arbetsplatserna. Därför samlades kvinnor inom branschen i Göteborg den 22 oktober för att tillsammans starta samtalet och ta fram en lista med krav på hur branschen måste förändras för att de ska vilja stanna kvar.

— Vi hoppas att kravlistan kan leda till ett framtida arbete med att förändra tech-branschen. Den måste bli mer inkluderande, så att kvinnors kompetens och kapacitet stannar kvar, säger Natali Suonvieri, kvällens moderator.

Workshopen arrangerades av Unionen i samarbete med nätverken Women in Tech Gothenburg och Women in IT. Även flera andra stora nätverk för kvinnor inom tech och IT fanns på plats. I slutet av kvällen lämnades kravlistan över till arbetsmarknadens parter i form av representanter för Unionen och Almega.

— För Unionen är det oerhört viktigt att veta vad kvinnor behöver för att branschen ska bli mer jämställd. Nu tar vi med oss kravlistan hem och tittar på hur vi på bästa sätt kan lyfta in förslagen i arbetet med kollektivavtal och att påverka politiker, säger Ia Hamn, central ombudsman med ansvar för IT/tech-branschen på Unionen.

Läs listan med kraven.

Läs mer om eventet

Kontakta

Lina Söderström, lina.soderstrom@unionen.se,031-701 28 84

Carita Jacobsson, carita.jacobsson@unionen.se, 031-701 28 05

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen är Sveriges största fackförbund med 660 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – https://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/