Prepping inför lönesamtalet under Unionenveckan

Lönesamtal? Ingen kris! Årets första Unionenvecka har tema lön och som stöd för kontors och klubbars arbete kampanjar Unionen med tv-reklam, "preppingfilmer" och annat innehåll i sociala medier. Bland annat marknadsförs nya digitala tjänsten Lönepreppen.

Årets första Unionenvecka är som vanligt vecka 6 och har temat lön. Att få stöd i sin löneutveckling är ett viktigt skäl för många att bli medlemmar, inte minst högskoleutbildade, och extra aktuellt under våren när det är dags för lönesamtal och slutskedet av avtalsrörelsen 2020.

Unionenveckan handlar i första hand om massor av företagsbesök av regionkontoren och aktiviteter på arbetsplatserna av klubbar och ombud veckorna 5–7. I år har drygt 40 000 "preppingkit inför lönesamtalet" beställts, inklusive för chefer och på engelska. Den här gången är det alltså inga färdigpackade kampanjpåsar, av ekonomiska och ekologiska skäl, utan lite enklare men ändå engagerande material.

Preppingkit inför lönesamtalet

Lönesamtal? Ingen kris!

Som stöd för alla arbetsplatsaktiviteter kör Unionen en kampanj som handlar om att du som medlem kan komma bättre förberedd till lönesamtalet. Under parollen "Preppa inför lönesamtalet" pratar vi om att medlemskapet i Unionen innehåller ett helt "kit" av tjänster, förmåner och verktyg. Till exempel marknads­löne­statistiken, den personliga lönecoachningen och nya digitala verktyget Lönepreppen.

Lönepreppen På www.unionen.se/lonepreppen kan både medlemmar och ickemedlemmar ange när de ska ha lönesamtal och lämna sin e-postadress, så får de råd, stöd och tips direkt i inkorgen.

Preppande hjältar​ i sociala medier

I reklamfilm på TV4 och TV4 Play kommer superhjälte i sista stund ihåg att förbereda sig för lönesamtalet och på YouTube och i sociala medier intervjuas 3 preppande superhjältar av en krismedveten reporter.

Det blir också filmer och bilder på Facebook och Instagram som lyfter hur Unionen hjälper dig inför lönesamtalet, både när det gäller förmåner i medlemskapet och det faktum att våra kollektivavtal ofta innehåller rätt till lönerevision , tydliga lönekriterier och pengar avsatta till löneökningar.

Snacka om löneökning – möteskit för klubbar

Precis som tidigare Unionenveckor kan alla regionkontor, klubbar och ombud ​beställa ett självinstruerande bildspel för att hålla ett kort möte och prata lön, till exempel på fikarasten. Innehåller filmer, fakta, tips, diskussionsfrågor och ett lönequiz. Finns även på engelska.

Ladda hem bildspelet Snacka om löneökning ​