Vad gör man om någon insjuknar på jobbet?

Det är ju en sak på sjukhus, där man har sin skyddsutrustning. Men på kontor. Vilka skyldigheter har arbetsgivaren att se till att jag inte smittas av covid-19 på jobbet? En hel del, menar Unionens förbundsjurist Susanna Kjällström.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Smörjer in händer med handsprit

Publicerad 22 okt. 2021

Alla arbetsgivare är skyldiga att riskbedöma sin verksamhet i förhållande till covid-smittan. Och om man ser till hur stor andel av befolkningen som är fullvaccinerade, alltså har fått två sprutor, så kan man nog utgå ifrån att det ser ungefär likadant ut på jobbet. I alla fall på företag med många anställda.

– Arbetsgivaren bör alltså räkna med att en del kollegor inte har tagit vaccin och ta höjd för det.

Ja, det ska finnas en beredskap för hur man gör om någon insjuknar på jobbet. Ska personen gå hem direkt och testa sig? Vad gör man fram tills dess att man fått svar på testet? Och vad händer om testet visar sig vara positivt?

– Allt det här behöver arbetsgivaren ha funderat igenom innan det händer, gärna i kontakt med företagshälsovården.

Varför ska arbetsgivaren fundera på det här just i relation till covid-19? Så håller man väl inte på om någon får kräksjukan eller säsongsinfluensan?

– För att covid-19 är klassad som en samhällsfarlig sjukdom. Men ja, det finns goda skäl att vara mer vaksam på alla typer av smittsamma sjukdomar. En klok arbetsgivare vill inte att magsjuka börjar sprida sig på kontoret heller, där folk faller som furor.