Tillbaka till kontoret – hur ska jag nu hinna allt?

I lugnet på hemmakontoret har du haft fullt fokus och jobbat supereffektivt under pandemin. På ett sätt känns det kul att få återgå till kontoret. Samtidigt har du en oro i magen. För hur ska du nu hinna allt, i ett surrigt kontorslandskap?

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Tillbaka på kontoret stress

Innan pandemin fanns det en bild av att hemmajobb innebar en del slack. Sedan slog pandemin till och många upptäckte hur otroligt effektiv man kan vara när man sitter hemma vid köksbordet och jobbar. Det är färre avbrott, mindre kontorspolitik, lägre bakgrundsljud och effektivare möten. Ja, det är tråkigare också att inte sitta i soffan och snacka med kollegor en sväng, men...
Och eftersom det här inte (som vi kanske trodde i början) pågick i några veckor utan i år, så har både man själv och chefen vant sig vid det nya arbetstempot – och många har fått fler uppgifter lagda på sitt bord. Nu när vi ska tillbaka till kontoret gror därför en oro i magen: Hur ska jag nu hinna allt? I ett surrigt kontorslandskap.

– Påverkar lokalerna eller kontexten din effektivitet, exempelvis för att du blir avbruten av ljud- och synintryck eller kollegors frågor så bör du ta upp det med din chef. Det ligger i allas intresse att arbetsplatsen så långt som möjligt är utformad med tanke på att vi har olika arbetsuppgifter, men också att sättet som din chef och kollega gillar att jobba på kanske inte passar dig, säger Unionens arbetsmiljöexpert Annica Hedbrant.

Det kan finnas många anledningar till att det känns svårare att hinna med allt nu när vi ska återvända till kontoren, som att digitala möten nu blir fysiska och du ska hinna mellan möten.

– Ett tips är att lägga in transporttid i kalendern, både för din egen planering och för att andra ska förstå att du inte går att boka varje halvtimme.

Men – det kan också vara så att själva jobbmängden ska ses över. Ja, du har varit duktigt och fått det att fungera under pandemin, men den kanske ändå inte är rimlig.

– Det är alltid arbetsgivarens ansvar att se till att man har en hälsosam arbetsbelastning. Så lyft frågan med din chef. Du ska inte behöva sitta där med ont i magen över att inte hinna hur du än jobbar och står i, säger Annica Hedbrant.