Måste jag jobba på kontoret?

Det är dags för återgång till kontoret. Men jag trivs bra med att jobba hemma. Det är skönt och effektivt. Så måste jag verkligen jobba på kontoret igen? Unionens förbundsjurist svarar.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Person som står vid en laptop

I slutändan är det arbetsgivaren som beslutar om du får jobba hemifrån eller inte, säger Unionens förbundsjurist Susanna Kjällström.

– Sedan får man hoppas att ni kan ha en dialog om saken, och att chefen förstår fördelen i att ha nöjda medarbetare, under förutsättning att jobbet görs, säger Susanna.

För ja, det finns både  tjänstemän  som fått upp flytet på hemmakontoret, och därför inte vill återvända. För hur ska man då hinna få allt gjort som man nu vant sig vid att hinna med? Men det finns också de som är oroliga för att sitta i ett kontorslandskap, med tanke på smittspridningen. För ja, man kan vara rädd att smittas, trots att man har tagit en spruta.

– En blandad kompott känslor kan komma upp. Därför kan det vara smart av en arbetsgivare att skynda långsamt, ha en mjuk övergång. Och att man är tydlig och rak med vad som gäller, oavsett om man vill se sina medarbetare på kontoret två eller fem dagar i veckan.